Världens största shoppingdag till Sverige

Singles Day uppstod i Kina på 90-talet som en protest mot Alla Hjärtans Dag, för att fira alla singlar, och den har spridit sig långt utanför Kinas gränser och blivit världens största shoppingdag. Singles Day, som alltid infaller den 11/11, är större än Black Friday (som är västvärldens största shoppingdag) sett i försäljning online. Alibaba, som är den största handelsplattformen i Kina, sålde för mer än 140 miljarder kronor på de 24 timmar som Singles Day pågick, anger Elgiganten.

– Som marknadsledare är det viktigt att lyssna till kundernas önskemål och driva nya trender. Vi var först ut med att köra Black Friday som blivit en formidabel succé. På bara fem år har Black Friday gått från att vara en helt ny och okänd företeelse till att bli Sveriges största handelsdag. Vi tror att Singles Day kommer att bli lika stort, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

– Få i Sverige visste vad Singles Day var innan det här, så vi var väl medvetna om att vi måste göra ett starkt första intryck med lanseringen och det lyckades vi med. Vi dubblade försäljningen jämfört med motsvarande dag förra året, vilket tyder på att kunderna verkligen tog till sig budskapet. Med den här starten råder det ingen tvekan om att Singles Day är här för att stanna, säger Niclas Eriksson.

Elgigantens lanseringskampanj var i huvudsak digital, vilket påverkade kundernas val av inköpskanal och resulterade i en kraftigt ökad e-handel. Trafiken till nätbutiken ökade stadigt under veckan och visade tidigt vilka produkter som kunderna var mest intresserade av.

– Hörlurar, högtalare, mobiltelefoner och TV-apparater var de mest efterfrågade produkterna under lördagen. Jag tolkar det som att kunderna förstått att Singles Day inte är en shoppingdag enbart för singlar utan för alla, oavsett relationsstatus och även en dag då du kan passa på att handla till hemmet, säger Niclas Eriksson.

MediaMarkt tog också Singles Day till Sverige i år, i form av en dag fylld med erbjudanden både online och i varuhus.

– Vi ser Singles Day som ett utmärkt tillfälle att med glimten i ögat lyfta konkurrenskraftiga kampanjerbjudanden som tilltalar elektronikälskare, oavsett relationsstatus. Medan Black Friday och Cyber Monday brukar markera startskottet för julhandeln där de flesta handlar julklappar till nära och kära, så är Singles Day snarare ett tillfälle att unna sig själv något, säger Mia Lund Hanusek, Marknadsdirektör på MediaMarkt Sverige.