Trendspaning från världens största mässa för hemelektronik

CES är världens största mässa för hemelektronik och den hålls varje år i Las Vegas direkt efter trettonhelgen. Årets mässa skilde sig lite från tidigare då många av de stora leverantörerna visade upp koncept snarare än att fokusera bara på nya produkter.

AI
Ett genomgående tema på CES var AI – artificiell intelligens. Om det verkligen är AI kan man diskutera, men alla smarta produkter ska nu ha någon form av AI. Artificiell intelligens ska kunna registrera, förstå, agera och lära. Vi får väl se hur självlärande de är, men än så länge klarar de inte Turingtestet. Men man kan definitivt säga att de smarta produkterna nu är här. De är användarvänliga och praktiska. När alla, eller i vart fall många, produkter är uppkopplade ökar smartnessen. Du styr den ena produkten från en annan.

Bolagen satsar på olika AI-motorer; egna eller till exempel Googles. Gemensamt för samtliga är att interfacet mellan människa och maskin är rösten. Du ger produkten kommando genom att prata med den. Förhoppningsvis är fjärrkontrollerna snart ett minne blott. Även pinkoder är på väg att försvinna, då fler och fler produkter känner igen dig via biometrisk data som fingeravtryck, ögonscanning eller ansiktsigenkänning. 45 procent av alla amerikaner använder fingeravtryck för någon tjänst redan idag.

Smarta miljöer
Vilka produkter du väljer att prata med beror mer på var du är. Något med skärm och/eller högtalare är bra för återkopplingen. En högtalare i hallen, stora TV:n i vardagsrummet eller kylskåpet i köket? Mest naturligt med röststyrning är det nog ändå i bilen, eftersom händerna ska vara på ratten. I USA ökade försäljningen av smarta högtalare med 279 procent 2017 och den förväntas öka 60 procent i år.

Hemmet blir uppkopplat, men också trafikmiljön blir smartare och säkrare. Bilen är snart i någon nivå självkörande. Även om det från början inte är fråga om bilar helt utan förare, kommer tekniken att hjälpa oss. Sensorer och kameror i såväl bilen som i gatumiljön uppfattar omgivningen bättre än människor och kan hjälpa oss till en bättre trafikmiljö.

Men hela samhället blir också uppkopplat och mycket kan snart göras effektivare. Värm till exempel huset och ladda bilen när elen är billigast. I downtown Las Vegas provade jag på att åka med en självkörande buss. Visserligen fanns en anställd ombord, men det var bara för att lagen än så länge kräver det, inte för att bussen behövde det.

Datafiering
Det samlas mycket data kring allt vi människor gör och smarta miljöer och AI kan hjälpa oss att leva våra liv lite bättre för oss själva och kollektivt. Ett område som de senaste åren växt är appar och produkter som hjälper vår hälsa och vårt välbefinnande. Sleep tech var hett på årets mässa med lösningar för att mäta hur vi sover, andningsapnéer och snarkande till trots.

IoT/5G
För att allt detta med Internet of Things, det vill säga att alla produkter är uppkopplade, ska funka måste kapaciteten i kommunikationen öka markant. Och det är här 5G kommer in i bilden. 5G beskrivs bäst som fiber i fickan. Ett mobilt internet med mycket hög kapacitet. 5G är inte bara på teststadiet, utan vi fick veta att det faktiskt är i kommersiell drift på vissa ställen redan. Naturligtvis är människors evigt ökande kapacitetsbehov också i behov av 5G. Inte minst med tanke på den ökande konsumtionen av streamad video.

Robotar
Slutligen måste robotar nämnas. De flesta leverantörerna presenterade någon robot, i någon form. Funktionerna för dessa varierade stort. Från städning och information till hjälp att handla i butiken eller i form av djur för vården (eller rena leksaker).