Största dagen i svensk detaljhandelshistoria

Än en gång slog den väletablerade readagen Black Friday nytt e-handelsrekord i Sverige – men mer blygsamt än tidigare år eftersom handeln numera sker under hela veckan och tjuvstartas. Enligt statistik från DIBS ökade volymen i inköp på nätet med 14 procent och omsättningen med 20 procent, vilket kan jämföras med fjolårets ökning på 21 respektive 59 procent. Totalt sett så noterar också hela veckan en fantastisk framgång för handeln på nätet.

DIBS (en del av Nets) har undersökt e-handeln i Sverige under hela dygnet för Black Friday. DIBS data baserat på faktiska transaktioner, det vill säga enskilda köp, hos svenska webbutiker visade att volymen ökade med 14 procent jämfört med föregående års Black Friday. Omsättningen ökade med 20 procent. Detta är en mindre ökning än de senaste åren för själva dagen, men om man ser till hela veckan så har handeln på nätet ökat mycket starkt. Själva dygnet Black Friday har dock omkring tre gånger högre omsättning än snittet för dagarna måndag till torsdag.

– Vi kände att det skulle bli nytt rekord för e-handeln då Black Friday numera är starkt i Sverige. Sveriges ekonomi är fortsatt god och webbutikerna satsar. Men många webbutiker kampanjar nu hela veckan och andra tjuvstartar kl 22 på torsdagen vilket påverkar handeln på just Black Friday, och man kan säga att det numera är en “Black Week”, säger Patrik Müller, E-handelsexpert på DIBS Payment Services.

DIBS data visar att redan kl 22 på torsdagen så ökade transaktionerna med flera hundra procent – i synnerhet för kategorin elektronik. Detta då många webbutiker tjuvstartar försäljningen för att kunderna inte ska behöva vara uppe så sent. När dygnet sedan slog över till Black Friday så noterades en minskning av transaktionerna under nattens timmar. Mellan kl 06 och 11 så var det oregelbunden handel, vissa timmar lite mindre än ifjol och vissa timmar lite mer men ingen nämnvärd varken ökning eller minskning. Kl 11 började det dock ticka upp ganska snabbt och mycket, ända fram till kl 20. Och ökningen fortsatte sedan med något minskad styrka men till slut blev det alltså ett nytt rekord igen. Varukategorier som stack ut med extra mycket köptryck var elektronik, hobby, hem/möbler och hälsa/skönhet.

– I år handlar nästan hälften av svenskarna under Black Friday och främst på nätet, och det märks i köpstatistiken. De webbutiker som inte hänger på Black Friday-racet som nu är i princip hela veckan får en kämpig julhandel eftersom en del till och med slutför alla sina julklappssköp under Black Friday, eller ja – under Black Week, säger Patrik Müller.

Elgiganten berättar att deras högt ställda förväntningar inför Black Friday överträffades med råge. Under ett drygt dygn (kl 22:00-23:59) omsattes varor för 511 miljoner kronor vilket ger nytt handelsrekord och en ny milstolpe i svensk detaljhandelshistoria, oavsett bransch.

– Vi hade räknat med nya rekordnivåer i försäljning och kundbesök, men det här överträffar våra förväntningar med råge. Under ett drygt dygn omsätter vi produkter för 511 miljoner kronor, vilket är nytt handelsrekord, inte bara för oss och för branschen, utan för svensk detaljhandel i stort, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Under Black Friday registrerades 1,6 miljoner kundbesök i Elgigantens varuhus och till nätbutiken. Försäljningen ökade i samtliga kanaler, men e-handeln var den stora vinnaren med en fördubblad försäljning jämfört med förra året. Här lades en beställning varannan sekund. Kundtillströmningen innebar initialt att Elgigantens nätbutik blev trögsurfad med långa väntetider i kassan.

– Trots att vi tredubblat serverkapaciteten så blev det svårhandlat initialt när alla kunder strömmade till. Totalt sett kan vi konstatera att e-handeln ökade radikalt samtidigt som den var mer jämnt fördelad över hela dygnet i år, där en betydligt större andel kunder valde att handla på fredag morgon, säger Niclas Eriksson.

Precis som föregående år inledde MediaMarkt sin Black Friday-rea redan i början av veckan. Utvecklingen under veckan har överträffat bolagets redan högt ställda förväntningar och det har varit full aktivitet både i varuhus och online, berättar företaget. Strax efter lunchtid på fredagen var förra årets totala omsättning för Black Friday-veckan (mån-sön) redan passerad.

– Vi har haft en riktigt bra utveckling i våra varuhus och en utveckling online som vida har överträffat alla våra högt ställda förväntningar. TV, surfplattor, spelkonsoler med mera har sålt som smör, säger Per Kaufmann, VD på MediaMarkt Sverige.

Black Friday kommer ursprungligen från USA och infaller alltid dagen efter Thanksgiving – i år fredagen 24 november. Black Friday brukar markera starten på julhandeln och begreppet kommer från att det var då detaljhandelns röda siffror skulle bli svarta.

NetOnNet meddelar att såväl antal besökare på sajten, antal inkomna beställningar, antal sålda produkter samt antal plockade och hanterade beställningar har varit rekordstora under årets Black Friday, jämfört med tidigare år.

– Årets förberedelser har varit rigorösa och varje avdelning har vänt på varje sten för att säkerställa att inget lämnas åt slumpen. Årets Black Friday-helg kan inte summeras med annat än en succé, och alla avdelningsrapporter vittnar om en härlig stämning, nya rekord och en köpfest med tusentals nöjda kunder i andra änden. Jag är så tacksam och stolt över alla underbara medarbetare som kämpat i vått och torrt för att göra helgen så bra som möjligt för våra kunder, säger Susanne Ehnbåge, VD på NetOnNet.

När klockan slog 00.01 var det stor rusning till NetOnNets hemsidor i både Norge och Sverige. Antalet besökare till sajterna översteg såväl förra årets siffror som NetOnNets prognoser. Nytt för i år var lanseringen av Black Friday Express där kunder kunde handla och betala sina varor på nätet men hämta i valfri Lagershop med start redan kl. 07.00 på fredagsmorgonen.

– Black Friday Express var en stor framgång och många fler kunder än förväntat nyttjade tjänsten. En annan succé var den fantastiska insatsen från vår logistikavdelning. Mellan 00:00-09:00 ökade antalet plockade och utlevererade paket med över 50 procent jämfört med föregående år, säger Roger Sandberg, vice VD på NetOnNet.