Nästa Photokina först i maj 2020

German Photo Industry Association (PIV, som är konceptuell sponsor för Photokina) och mässans arrangör Koelnmesse meddelade 3 december att nästa Photokina inte kommer att arrangeras i maj 2019, som tidigare planerat, utan först i maj 2020.

De berättar att Photokina 2018 var lyckad och att man nu beslutat att arrangera nästa Photokina 27-30 maj 2020, så att alla deltagande företag har möjlighet att utveckla det nya konceptet för Photokina (som från och med 2020 blir en årlig mässa) för att ytterligare höja mässans status som en global plattform för foto- och bildindustrin.

– Photokina 2018 överträffade absolut våra optimistiska förväntningar, med banbrytande innovationer och 180000 besökare från 127 länder. Som ett resultat av detta satte vi ribban mycket högt inför nästa evenemang. Det är därför osannolikt att vi efter drygt sju månader skulle lyckas skapa samma entusiastiska atmosfär som kännetecknade Photokina 2018. Det är därför vi har beslutat att starta den årliga mässan 2020, säger Rainer Führes, CEO PIV.

– Vi förstår att inte ens de största teknologiföretagen kan garantera att de än en gång kan visa en så innovativ styrka i utställningshallarna som de gjorde på Photokina 2018 inom en så kort tid som endast sju månader. Det är emellertid precis dessa innovationer som skapar Photokinas anseende som världens ledande branschmässa – liksom alla ledande leverantörers, handlares och viktiga kunders närvaro på mässan. För att försäkra att vi kan fortsätta uppfylla dessa anspråk i framtiden och möta såväl utställares som besökares förväntningar på varje mässa har vi besvarat PIV:s önskemål på ett flexibelt sätt. Detta kommer trygga fortsatt unik verkan och publik dragningskraft för en av våra flaggskeppsbranschmässor i framtiden, säger Gerald Böse, CEO Koelnmesse.