Mobiler med mera från MWC 2018

MWC (Mobile World Congress) anordnades 26 februari till 1 mars i Barcelona och detta år talades det en hel del om bland annat 5G, AI och IoT. GSMA (Groupe Speciale Mobile Association) som grundades 1982 och bland annat arrangerar MWC berättar att mässan i år besöktes av 107000 personer (då inkluderas såväl mässbesökare som utställare och ungefär 3500 från press/media) från 205 länder, att 24 procent var kvinnor och att totalt 2400 företag fanns representerade på den 120000 kvadratmeter stora mässytan.

Text: Ola Larsson, Foto: GSMA samt leverantörernas produktbilder

Första gången årliga MWC, som anses vara den viktigaste mobilmässan i världen, arrangerades i Barcelona var 2006, och om man tittar tio år tillbaka besöktes MWC 2008 (som för övrigt var första gången ElektronikBranschen var på plats på mässan) av 55000 personer och utställningsytan var 30000 kvadratmeter. Sedan dess har såväl antal besökare som utställningsyta ökat för varje år fram till ifjol då mässan besöktes av 108000 personer.

MWC har alltså backat något vad gäller besökarantal i år jämfört med ifjol, och enligt Gartner backade försäljningen av smartphones – för första gången sedan Gartner började mäta 2004 – under sista kvartalet 2017. Den globala försäljningen av smartphones var -5,6 procent Q4 2017 jämfört med Q4 2016. Försäljningen av smartphones Q4 2017 blev 407,8 miljoner enheter – flest mobiler såldes av ett sydkoreanskt företag, tätt följt av ett amerikanskt, och sedan kommer tre kinesiska i rad:

1. Samsung – 74 miljoner (18,2 procents marknadsandel)
2. Apple – 73,2 miljoner (17,9 procents marknadsandel)
3. Huawei – 43,8 miljoner (10,8 procents marknadsandel)
4. Xiaomi – 28,2 miljoner (6,9 procents marknadsandel)
5. Oppo – 25,7 miljoner (6,3 procents marknadsandel)

Enligt Gartner är det dock så att även om antalet sålda smartphones minskar så ökar snittpriset, vilket givetvis kan ge ökade intäkter för företagen, och om man tittar på försäljningen av smartphones för hela 2017 så ökade den med 2,7 procent jämfört med föregående år – till 1,54 miljarder smartphones.

Samsung
Samsung presenterade på MWC de nya flaggskeppstelefonerna Galaxy S9 och S9+, som anges vara framtagna utifrån hur vi kommunicerar idag.

– Med Galaxy S9 och S9+ har vi inte bara tänkt om när det kommer till mobilkameran i sin helhet, vi har utvecklat den mest avancerade kameran någonsin. Den ska inte bara möjliggöra för våra konsumenter att ta de absolut bästa bilderna och videos, utan också hjälpa dem att uttrycka sig på ett unikt och personligt sätt, säger Andreas Bergqvist, nordisk produktchef för telekom på Samsung.

Galaxy S9 och S9+ är damm- och vattentåliga enligt IP68 (skall klara vattendjup på upp till 1,5 meter i 30 minuter) och stödjer tre olika biometriska autentiseringsmöjligheter – iris, fingeravtryck och ansiktsigenkänning.

Galaxy S9 och S9+ kommer finnas tillgängliga i Sverige från och med 16 mars 2018.

Apple
Apple var inte med bland de utställande företagen på MWC detta år heller – och de brukar lansera sina nya iPhone-modeller på hösten…

Huawei
Huawei visade inte upp någon ny smartphone på MWC 2018 (de lanserade sin flaggskeppsmodell Mate 10 Pro i oktober ifjol) men de lanserade en ny premiumlaptop kallad Matebook X Pro.

När Huawei klev in på laptopmarknaden ifjol med Matebook X lanserade de en modell som på ett sätt är unik på marknaden – det är en laptop utan fläkt, med processor upp till Intel i7-7500U! Såvitt undertecknad känner till är Huawei ensamma om att använda en Intelprocessor med 15W TDP (Thermal Design Power) i en laptop utan fläkt. Det vanliga är att man använder Intelprocessorer med 4,5W TDP (som tidigare kallades m7 istället för i7) som i7-7Y75.

I och med att Intels åttonde generation av Core processorer med 15W TDP försetts med fyra kärnor istället för två (tidigare har fyra kärnor funnits från och med processorer med 35W TDP – som återfinns i större och tyngre bärbara datorer, men inte i slimmade Ultrabooks sedan Sony slutade tillverka sin Vaio Z-serie för ungefär fem år sedan…) kan nätta laptops nu förses med fyrkärniga processorer, till exempel Intel i7-8550U som finns i Huaweis nya laptop.

Matebook X Pro har pekskärm och Huawei meddelar att användaren kan starta datorn och logga in på Windows-skrivbordet, med strömknappen med fingeravtrycksläsare, på endast 7,8 sekunder.

Är då även Matebook X Pro en laptop utan fläkt, undrar kanske en del. Det framgår inte av pressmaterialet undertecknad sett, och det finns ingen information om det på företagets hemsida. De artiklar på svenska som undertecknad funnit på nätet har inte givit svar på frågan, men enligt en artikel på www.anandtech.com är det som så att Matebook X Pro är försedd med en inbyggd fläkt…

LG
Under MWC talade den nya chefen för LG Electronics affärsenhet för mobila enheter, Hwang Jeong-hwan, om vikten av att möta konsumenternas verkliga behov genom att öka förtroendet för LG:s varumärke och fokusera på kärntekniker. För att uppnå det målet kommer LG att lansera varianter av framgångsrika premiummodeller mellan lanseringarna av nya flaggskeppsmodeller.

– Majoriteten av dagens smartphoneanvändare eftersträvar en fantastisk användarupplevelse som tar hänsyn till deras behov. LG:s kunder förväntar sig att våra telefoners teknik utmärker sig inom de fyra viktigaste funktionerna; ljud, batteri, kamera och bildskärm. Vi kommer att prioritera dessa funktioner, inte bara i våra nya flaggskeppsprodukter, utan även genom interimlanseringar mellan dessa. Vi startar med LG V30S ThinQ som vi visar upp här i Barcelona, säger Hwang Jeong-hwan.

LG V30S ThinQ, som bygger vidare på LG V30, kommer med nya integrerade AI-tekniker i de funktioner konsumenter oftast använder, anger LG. ThinQ introducerades under CES 2018 som ett samlingsnamn för samtliga LG:s produkter inom vitvaror, konsumentelektronik och tjänster som nyttjar artificiell intelligens. LG:s vision för ThinQ är att främja artificiell intelligens som en nyttig och mindre skrämmande teknik.

LG berättar att man påbörjade arbetet med att utveckla intuitiva AI-baserade lösningar för vanligen använda smartphonefunktioner för mer än ett år sedan, och att man har fokuserat speciellt på kamera och röstigenkänning med resultatet att Vision AI möjliggör en smartare och mer lättanvänd kamera samtidigt som Voice AI ger en bättre röststyrning i LG:s senaste smartphone.

– Många företag pratar om AI men vi levererar redan på vårt löfte genom att integrera intelligent teknik i LG V30S ThinQ, säger Hwang Jeong-hwan.

LG presenterade på MWC även nya smartphones i K8- och K10-serierna.

Sony
Sony lanserade på MWC två nya flaggskeppsmodeller – Xperia XZ2 och XZ2 Compact.

Xperia XZ2 lanseras som en underhållningsmobil helt inriktad på att fånga och stimulera dina sinnen med utökad 5,7″ full HD+ HDR-skärm, kraftfulla stereohögtalare och ett helt nytt dynamiskt vibrationssystem som gör din upplevelse av innehåll än mer uppslukande. Sony meddelar att Motion Eye-kameran är först i världen med att, i en smartphone, möjliggöra 4K HDR-videoinspelning och 960fps Super slow motion, nu också i full HD-upplösning. Xperia XZ2 Compact kallas världens mest kompakta 5-tums smartphone, och båda de nya modellerna (som har säljstart 6 april) är försedda med Qualcomm Snapdragon 845.

– Fokus för oss är att ge våra användare den mest uppslukande underhållningsupplevelsen. Vi har, med nya landvinningar inom filminspelning, uppspelning och musiklyssning, återigen flyttat gränserna för vad som är möjligt att bygga in i en smartphone. Nya Xperia XZ2 och Xperia XZ2 Compact är teknik i världsklass, förpackat i en ny, snygg och sofistikerad design, säger Hideyuki Furumi, vice VD, Global Sales and Marketing, Sony Mobile Communications.

Doro
Doro lanserade två nya telefoner på MWC – Doro 8035 och Doro 7060. Doro 8035 är en användarvänlig smartphone som blir fullt integrerad med den nya trygghets- och omsorgslösningen SmartCare by Doro. Doro 7060 är en enkel vikbar mobiltelefon men stödjer sociala appar och Voice over LTE för ännu bättre täckning och samtalskvalitet.

En undersökning som Doro gjort visar att allt fler seniorer över 65 år använder smartphones. Närmare hälften (46 procent) av seniorerna känner sig osäkra på ny teknik, medan andra har stor teknikvana och efterfrågar allt mer avancerad teknik. För att fungera än mer effektivt behöver tekniken anpassas till seniorers olika åldersrelaterade behov, meddelar Doro, och berättar att 82 procent av seniorerna lever med någon form av synnedsättning, 29 procent har nedsatt hörsel och 42 procent upplever svårigheter att greppa och hålla. Många smartphones saknar ofta stöd för dessa specifika åldersrelaterade behov, vilket kan leda till att seniorer blir exkluderade från digitala erfarenheter och upplevelser.

– Vi vet att många seniorer vill ta steget över till en smartphone. De vill få tillgång till samma kommunikationsverktyg och appar som yngre familjemedlemmar och vänner använder, bli mer delaktiga och leva det digitala livet fullt ut. Med våra nya modeller Doro 8035 och Doro 7060 bygger vi en teknikbro som förenar dessa generationer digitalt, säger Robert Puskaric, vd på Doro.

Doro 8035 kommer finnas till försäljning i butik och online från mars 2018 och Doro 7060 från och med maj 2018.

Doro demonstrerade på MWC också SmartCare by Doro – en molnbaserad trygghets- och omsorgslösning skräddarsydd för seniorer. Sensorer i hemmet kopplas till molntjänsten My Doro som automatiskt larmar och informerar anhöriga eller vårdgivare om en olycka eller något oförutsett inträffar.

– SmartCare by Doro är en milstolpe och ett strategiskt viktigt steg för vår verksamhet. Vi vet att seniorer vill bo kvar hemma och fortsätta vara självständiga så länge som möjligt. SmartCare by Doro är utvecklat med just detta i åtanke. Genom att erbjuda helhetslösningar och teknikenheter som gör livet enklare för både seniorer och deras omgivning är vårt mål att förbättra möjligheten att bo kvar hemma längre och samtidigt bidra till en hållbar utveckling av den sociala välfärden, säger Robert Puskaric.

SmartCare by Doro kommer finnas tillgänglig på utvalda marknader i slutet av 2018.

Netgear
Netgear meddelade i samband med MWC att Nighthawk M1 Gigabit LTE Mobile Router (MR1100) vid sin lansering 2017 var världens första mobila enhet med stöd för Gigabit-hastigheter via LTE, och nu kan den köpas utan SIM-lås med stöd för majoriteten av teleoperatörer och dataabonnemang.

– Nighthawk M1 är inte bara en mobil bredbandsrouter för resan – den ger dig en konstant, snabb och säker anslutning var du än är – på kontoret, i hemmet, på flygplatsen eller var som helst däremellan. När du är på en plats med en obegränsad internetanslutning kan du enkelt byta från LTE till en extern WiFi- eller Ethernetanslutning och spara på mobildataförbrukningen. Dina anslutna WiFi-enheter har fortfarande en säker anslutning till Nighthawk M1, och med Netgears kostnadsfria mobilapp är det enkelt att ändra inställningar, undersöka dataförbrukning, spela upp mediefiler och så vidare, säger Pål Vatneberg, Country Manager för Netgear i Norden.