IFA 2017 – större TV, fler smartphones & VR på allvar

IFA 2017 – större TV, fler smartphones & VR på allvar

Hans-Joachim Kamp, Chairman of the Supervisory Board of gfu Consumer & Home Electronics GmbH, berättade på IFA Global Press Conference i Lissabon, att vi i snitt tittar på linjär TV (oavsett produkt) tre timmar om dagen globalt, och att snittet i Europa är nära fyra timmar om dagen.

183 respektive 235 minuter var de siffror som presenterades, och den sistnämnda är nästan densamma som det antal miljoner TV det förväntas säljas i världen i år – 230 miljoner. 2016 såldes 229 miljoner och prognosen för 2018 är 243 miljoner, 2019 250 miljoner och 2020 259 miljoner.

Att TV-apparaterna blir större och större för varje år bekräftades av det faktum att snittstorleken globalt var 40 tum 2015 och 42 tum 2016. I år väntas världens snitt-TV växa till 44 tum, för att sedan fortsätta öka i storlek med en tum per år fram till 2020 – då den alltså blir 47 tum, vilket är vad snittstorleken var i Europa 2016.

Jürgen Boyny, Global Director Consumer Electronics GfK, förklarade att på vissa marknader (som till exempel den nordiska) är snittstorleken på TV ännu större, men det finns olika saker som gjorde att det Europeiska snittet stannade på 47 tum 2016 – och en anledning är att var fjärde TV som säljs i Italien placeras i köket, och där vill man oftast ha en mindre TV. Jürgen Boyny berättade också att Norge är i topp i volymligan med 3,1 TV per hushåll, medan genomsnittliga siffran för västra Europa är 1,9.

Hans-Joachim Kamp sade att TV fortsätter att vara den största delen inom konsumentelektronik, med ungefär 61 procent av försäljningsvärdet inom segmentet, och att UHD visar en snabb ökning, från 13 procent av försäljningen 2015, via 23 procent 2016 till förväntade 34 procent i år – och prognosen är att UHD kommer utgöra 43 procent av TV-försäljningen 2018, 48 procent 2019 samt 52 procent 2020.

Jürgen Boyny förklarade att omsättningen inom den digitala marknaden är fortsatt hög. Närmare 950 miljarder dollar förväntas den globala försäljningen bli både 2017 och 2018 – inom det som kallas Digital World, som innefattar segmenten Telco, IT och konsumentelektronik.

Jürgen Boyny berättade att det såldes 1,32 miljarder smartphones i världen 2015. 2016 hade försäljningen ökat till 1,41 miljarder och i år förväntas 1,48 miljarder säljas. Och han menade att oavsett om man är hemma eller på resa är det smartphones som skapar marknadsutveckling, eftersom smartphones sammankopplar alla aspekter i det dagliga livet.

2017 spås bli året då VR slår igenom på allvar, och enligt GfK kommer 70 procent av ”Leading Edge Consumers” (vilket sannolikt är de kunder som vanligtvis brukar kallas ”Early Adopters”) att köpa VR-produkter. Största anledningen är (enligt GfK) spel, följt av video, utbildning och design.

– Startskottet för VR var lanseringen av PlayStation VR och 2017 är det år då VR och AR kommer börja nå massmarknadsstatus. Många konsumenter har haft exceptionella VR-upplevelser, eller hört talas om det, och fler produkter – samt mer innehåll – kommer lanseras, säger Jürgen Boyny.

På IFA Global Press Conference i Lissabon talade Natalia Andrievskaya, Global Director Major Domestic Appliances GfK, om marknadsutvecklingen inom MDA. Hon nämnde bland annat att enligt en undersökning går 41 procent av konsumenterna hellre till en butik som kan visa VR än en som inte kan det, och hon menade att VR är ett enkelt sätt att visa smarta produkter i butik, utan att man behöver bygga om butiken.

Tags: