IFA 2017 skall accelerera tillväxt och innovation

IFA 2017 skall accelerera tillväxt och innovation

Mer yta för varumärken, en ny plattform för innovatörer samt en ny plats för komponenttillverkare – världens största mässa för konsumentelektronik och hushållsapparater fortsätter växa för att driva industritillväxt.

Messe Berlin och gfu meddelade 22 april, på IFA Global Press Conference i Lissabon, att IFA 2017 kommer driva tillväxt och innovation inom marknaden för konsumentelektronik och hushållsapparater – genom att erbjuda varumärken mer utställningsyta än någonsin tidigare, genom att utöka ytan för IFA Global Markets på en dedikerad plats utanför själva mässområdet (Station Berlin nära Potsdamer Platz, där utställare kan visa upp komponenter och design för framtida produkter) och genom ett nytt koncept kallat IFA Next, där startups, undersökningslab och innovationsföretag får en egen plattform i hall 26 – bredvid IFA keynotes och konferenserna.

– Marknaderna för hushållsapparater och konsumentelektronik närmar sig varandra. IFA firar i år tioårsjubileum för hushållsapparater på mässan och fortsätter vara den ledande plattformen för båda marknadssegmenten. Ingen annan mässa tillgodoser alla krav från industri, handlare, konsumenter och media som IFA. Mässans fortsatta succé reflekteras i en stadigt ökande ordervolym – drygt 4,7 miljarder dollar under IFA 2016, säger Hans-Joachim Kamp, Chairman of the Supervisory Board of gfu Consumer & Home Electronics GmbH.

– Omsättningen inom den digitala marknaden är fortsatt hög. Närmare 950 miljarder dollar förväntas den globala försäljningen bli både 2017 och 2018. Oavsett om man är hemma eller på resa är det smartphones som skapar marknadsutveckling. Smartphones sammankopplar alla aspekter i det dagliga livet, från TV:n i vardagsrummet till tvättmaskinen, kaffemaskinen och badrumsvågen. IoT (Internet of Things) har redan nått konsumenten, säger Jürgen Boyny, Global Director Consumer Electronics GfK.

– Vi tror att det är dags att definiera konsumentelektronik på ett nytt sätt. Gränserna mellan konsumentelektronik och hushållsapparater, det digitala och den fysiska världen, suddas ut. Oavsett om det är i köket, vardagsrummet eller på kontoret är ”konsumentiseringen” av produkter exponentiell – från underhållning i vardagsrummet, mobila produkter, spel, hälsa, smarta hemmet och IoT, till nya segment som drönare och VR. Idag sammankopplar och formar konsumentelektronik allting. Om du besöker IFA 2017 kommer du att se framtiden för hur vi lever och hur vi arbetar, säger Dr. Christian Göke, CEO Messe Berlin. (på bild ovan).

– IFA Next placerar innovation mitt i hjärtat av mässan, för journalister och besökare är det en unik möjlighet att se de senaste innovationerna samlade på ett och samma ställe, säger Jens Heithecker, IFA Executive Director.

IFA 2017 gick av stapeln 1-6 september (IFA Global Markets var öppet 3-6 september) och 31 augusti spelade Yello på IFA Sommergarten. IFA – Internationale Funkausstellung – anordnas av gfu Consumer & Home Electronics GmbH och Messe Berlin GmbH i Berlin i augusti/september varje år. IFA anordnades för första gången 1924, och sedan 2005 hålls mässan årligen istället för vartannat år. Sedan 2008 ingår segmenten vitvaror och småel på IFA. Antal utställare brukar vara omkring 1600 och antal besökare ungefär 240000.

Tags: