IFA 2017 – panelbrist, storlekstak & smarta högtalare

IFA 2017 – panelbrist, storlekstak & smarta högtalare

Paul Gray, Principal Analyst/Researcher IHS Technology, talade på IFA Global Press Conference i Lissabon bland annat om den stora bristen på TV-paneler nu, som kommer påverka hela världen och som beror på att det tillverkas allt fler större TV, vilket innebär att panelfabrikernas kapacitet inte räcker till längre – och det blir brist för alla.

Paul Gray berättade dock att han ser indikationer på att 65 tum verkar vara taket när det gäller storleken på TV i större volymer, till exempel är det som så att 65 tums OLED-TV säljer mer än 75 tums LED-TV i Europa, trots att prislappen är i princip densamma.

Anledningen till att vi verkar ha nått max vad gäller storleken är en blandning av faktorer. Sannolikt är det så att många är tveksamma till att ha en TV stor som en dörr på väggen, och en avgörande faktor kan vara att med TV större än 65 tum blir transporten betydligt krångligare hela vägen – det behövs kraftigare chassin, vilket ökar vikten, och det krävs också robustare emballage. Och det underlättar om man är tre personer för att leverera och montera produkten…

När det gäller utbudet av UHD-filmer berättade Paul Gray att streaming ligger en bit före fysiska media, och att det i dagsläget finns närmare 300 UHD-filmer att tillgå via olika streamingtjänster medan UHD Blu-ray halkat efter en bit med knappt 100 UHD-titlar.

Paul Gray berättade att det finns en skillnad mellan hur de traditionella aktörerna inom TV lanserat och marknadsfört UHD jämfört med hur streamingaktörerna (som till exempel Netflix och Amazon) gjort, och det är att de förra erbjudit UHD som en flaggskeppsprodukt på toppen av det befintliga utbudet, medan de sistnämnda helt enkelt anger att de säljer kvalitetsinnehåll – och UHD är så att säga något man får på köpet.

Paul Gray berättade också att UHD kommer stort mobilt nu, inte minst i länder i Afrika där Internet aldrig varit en sladd i hörnet av rummet…

Ett annat segment som förväntas öka stort de kommande åren är ”Smarta högtalare”, där antalet installerade enheter spås tiofaldigas från sex miljoner produkter 2016 till 60 miljoner 2020. Och detta segment är ännu ett där det blir en balansgång mellan enkelhet och säkerhet, berättade Paul Gray, som sade att ”Privacy” kan döda en produkt, innan han avslutade med att återge sin senaste konversation med sin smartphone:

– Siri, can I trust you?
– Who, me?

Tags: