Förtroende & fyra trender på IFA 2019

Förtroende & fyra trender på IFA 2019

Messe Berlin och gfu meddelade på ”inför IFA-evenemanget” IFA Global Press Conference i Andalusien/Spanien, att de fyra trenderna på årets mässa – som går av stapeln 6-11 september 2019 i Berlin – förväntas bli uppkoppling, artificiell intelligens, röststyrning och 5G – en kvartett som i mångt och mycket hänger samman.

Text & foto: Ola Larsson

Dessa trender driver innovation inom såväl konsumentelektronik som vitvaror, och även om teknologibranschen inte varit utan utmaningar det gångna året så är det fortfarande den sektor som konsumenter har störst förtroende för, enligt Edelmans Trust Barometer, som presenterades av Margot Edelman under IFA GPC 2019. Edelman berättade dock att teknologibranschen närmar sig en brytpunkt samt att många konsumenter är bekymrade när det gäller hur nya teknologier, som till exempel artificiell intelligens, kommer påverka deras framtid.

Margot Edelman sade att förtroende är en av de största utmaningarna för teknologibranschen framöver, samt att 47 procent av de 33000 tillfrågade i Edelman Trust Barometer anser att den tekniska utvecklingen går för fort och kommer leda till förändringar som inte är bra för just dem.

Uppkoppling är nyckeln
– Konsumentelektronikbranschen och vitvarubranschen fortsätter fokusera på uppkoppling. Fler och fler produkter använder artificiell intelligens vilket innebär att de kan bli bättre med tiden. I tillägg uppgraderar röststyrning produkters funktionalitet och användning. Båda branscherna är mycket innovativa, vilket kommer märkas på IFA i Berlin i år igen, säger Hans-Joachim Kamp, Chairman of the supervisory board of gfu Consumer & Home Electronics.

Co-innovation
Dr. Christian Göke, CEO Messe Berlin, berättade att IFA 2018 blev ett nytt rekordår, med 244000 besökare (inklusive drygt 152000 branschbesökare, varav närmare 81000 var internationella besökare) och 1814 utställare på 161000 kvadratmeters utställningsyta.

Konceptet IFA NEXT, där startups, undersökningslab och innovationsföretag fått en egen plattform i hall 26 – bredvid IFA keynotes och konferenserna – har enligt Dr. Christian Göke överträffat förväntningarna från dag ett, och anordnas 2019 för tredje gången i ordningen.

Shift Automotive, som lanserades ifjol som en ny mässa som förenar konsumentelektronikbranschen och bilindustrin anordnas i år för andra gången i samband med IFA-mässan, och har vuxit till två dagar. Shift Automotive är ett samarbete mellan Geneva International Motor Show, Palexpo, IFA och Messe Berlin.

– Mer än någonsin tidigare är Co-innovation i hjärtat av IFA-upplevelsen. Ingen industri verkar isolerad, men endast på IFA kan man se hela bredden, eftersom Co-innovation inte bara är elektronikföretag som tävlar med varandra. Morgondagens smarta hem uppfinns idag, av företag från konsumentelektronikbranschen, hälso- och välmåendebranschen, vitvarubranschen och många fler – och den enda platsen du kan se dem alla tillsammans är på IFA i Berlin. Innovation behöver en plattform man kan lita på, för att inspirera andra och bli inspirerad. Och det är precis vad IFA är, en plattform att lita på som växer med och ger tillväxt åt alla våra partners, säger Dr. Christian Göke.

Dr. Christian Göke (som syns i bild ovan i en cirkel av förtroende) berättade också att oavsett när man är född är det av vikt att besöka IFA, och inte bara leva sitt liv digitalt – små och stora innovationer hittas överallt på IFA och ingenstans kan man se så många lösningar på samma problem.

Tags: