Butikschefsindex #2

Elektronikbranschens butikschefer förväntar sig att sommarens produkter blir trådlösa och bärbara ljudprodukter, actionkameror samt att smartphones behåller greppet om svenskarna efterfrågan.
Snabbindex visar att ljudprodukter sålde fortsatt bra i juni (+ 54 procent jämfört med motsvarande månad 2014). Framgångarna för actionkameror fortsätter också (+ 39 procent).

Årets andra ButiksChefsIndex visar att Butikscheferna förväntar sig att vårens försäljningsframgångar för bluetooth-högtalare och andra trådlösa och bärbara ljudprodukter kommer att fortsätta över sommaren. Försäljningen av actionkameror, dvs. videokameror specialanpassade för olika aktiviteter, t.ex. monterade på cykelstyret, hjälmen eller surfbrädan, förväntar sig branschen också en fortsatt bra eller ökande försäljning av.

Men framförallt visar BCI tydligt att mobiltelefoner behåller greppet om svenskarnas
efterfrågan. Försäljningen av smartphones fortsätter stadigt och ökar till och med från redan höga nivåer.

Vi har också ställt frågor om vad konsumenterna ställer mest frågor om i butikerna. Jag hade förväntat mig att det skulle vara trådlösa nätverk, fiber och kommunikation, men det är åter smartphones som kunderna frågar om. Och det är väl egentligen rimligt eftersom det är vad flest kunder köper. Därefter
följer frågor om smart-TV, ljudsystem och multiroom-lösningar.

Vi presenterar även Snabbindex för juni i denna BCI. Ljudprodukter sålde fortsatt bra i juni (upp 54 procent jämfört med samma månad 2014).Framgångarna för actionkameror fortsätter också. 39 procent fler såldes i juni jämfört med förra året. Detta till trots var branschens totala försäljning i juni lägre än samma månad förra året. Årets ackumulerade försäljning av samtliga produktgrupper ligger därmed 4,4 procent lägre än första halvåret 2014.

Hela BCI #2 som pdf hittar du här.