Årets Julklapp – hur gick det sedan?

HUI Research utsåg tisdagen 21 november Årets julklapp för trettionde året i rad, och i år blev det elcykeln. HUI:s motivering till Årets julklapp 2017: Årets julklapp 2017 – elcykeln – speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm.

MediaMarkt berättade dagen innan utnämningen att sju av de senaste tio åren har hemelektronik utsetts till Årets julklapp av HUI, och att i år toppade produkter som trådlösa hörlurar, smarta högtalare och drönare spelbolagens listor över vad som förväntades kamma hem titeln.

För snart 30 år sedan (1988) lanserade HUI utmärkelsen “Årets julklapp”. 1988 var det bakmaskinen som tog hem titeln. Ett antal julklappar har hunnit avverkas sedan dess men faktum är att listan över Årets julklappar har dominerats av hemelektronik.

Men hur pricksäkra är HUI:s prognoser? MediaMarkt har tittat närmare på hur det har gått för Årets julklappar under de senaste åren för att se om utmärkelsen har speglat konsumenternas inköpsbeteende under julhandeln.

– Vi kan se att HUI verkligen slog huvudet på spiken när de utsåg aktivitetsarmbandet till Årets julklapp 2014. Det året såg vi att försäljningen av aktivitetsarmband inför jul tiodubblades jämfört med tidigare månader 2014. Aktivitetsarmbandet speglade verkligen tidsandan, 2014 var året där det var mer fokus än på länge på välbefinnande, det var otroligt många som började löpträna exempelvis, säger Per Kaufmann, vd MediaMarkt Sverige.

Råsaftcentrifugen och robotdammsugaren som utsågs till Årets julklapp 2013 respektive 2015 upplevde ett något mer blygsamt uppsving inför jul, där tredubblades försäljningen under november och december jämfört med månaderna innan (2013 och 2015). Robotdammsugaren var av försäljningssiffrorna att döma dock en mer än dubbelt så populär julklapp år 2015 jämfört med julen året innan.

VR-glasögonen som förra året (2016) kammade hem titeln fick en rykande åtgång när Sony lanserade sina VR-glasögon till PlayStation förra hösten.

– Vi fick en leverans med VR-glasögon till PlayStation och de sålde slut på direkten. Så fort vi fick en ny leverans sålde de slut, efterfrågan överträffade tillgången och jag tror att det beror på att det var den första konsumentprodukten till rimligt pris inom den här kategorin, säger Per Kaufmann.

Årets julklapp utsedd av HUI 2007-2017
2007 GPS-mottagaren