AI & röststyrning på IFA 2018

AI & röststyrning på IFA 2018

Messe Berlin och gfu meddelade 21 april, på IFA Global Press Conference i Rom, att teknologiska megatrender driver en ny våg av innovation inom konsumentelektronik och vitvaror, och de två största trenderna på årets mässa, som går av stapeln 31 augusti till 5 september i Berlin, förväntas bli röststyrning och artificiell intelligens (AI).

Text & foto: Ola Larsson

Jens Heithecker, IFA Executive Director, inledde årets globala IFA-presskonferens med att berätta att 320 deltagande journalister från 60 länder är nytt rekord, och han bad om ursäkt för att inte alla fick plats på samma hotell – och sade att ni som bor på hotell 2 kan se er själva som Donald Trump, med egen golfbil som tar er mellan byggnaderna…

Dr. Christian Göke, CEO Messe Berlin, berättade att IFA 2017 blev ett rekordår, med 253000 besökare, 1805 utställare, 159000 kvadratmeters utställningsyta och 6000 journalister på plats (varav 2800 internationella, från fler än 70 länder). Nu gäller det att plocka upp stafettpinnen och göra IFA 2018 ännu bättre…

Ifjol erbjöd IFA mer utställningsyta än någonsin tidigare samt utökade ytan för IFA Global Markets på en dedikerad plats utanför själva mässområdet (Station Berlin nära Potsdamer Platz, där utställare visade komponenter och design för framtida produkter). Man introducerade också konceptet IFA NEXT, där startups, undersökningslab och innovationsföretag fick en egen plattform i hall 26 – bredvid IFA keynotes och konferenserna.

Dr. Christian Göke berättade på IFA GPC 2018 att IFA NEXT i hall 26, med 130 startups på plats, blev en stor succé och att man överträffade förväntningarna från dag ett. I år utökas satsningen på IFA NEXT, bland annat genom en större yta i hall 26.

Trender & innovation
Smarta och uppkopplade produkter i kombination med kraftfulla AI-applikationer som integreras på djupet i själva produkterna anges av Messe Berlin och gfu bli några av trenderna på årets IFA.

– Teknologiska megatrender driver innovation, med komponenter som blir allt mindre och mer kraftfulla, vilket i sin tur genererar kraft åt nytillkomna teknologier som exempelvis röststyrning och artificiell intelligens. IFA är sammankallaren för all denna innovation, den förenande vävnaden för det globala teknologi-ekosystemet. Detta beror på att det inte bara är en sektor där det sker innovation, utan sju, åtta eller nio olika industrier som alla försöker lösa samma problem och skjuta gränserna för innovation ytterligare framåt. Varje industri tar sin egen kunskap, sina insikter och sin skicklighet till bordet och alla dessa industrier lär av varandra och inspirerar varandra. Det är co-innovation på bästa sätt, säger Dr. Christian Göke.

Och apropå co-innovation är Shift Automotive en ny mässa som förenar konsumentelektronikbranschen och bilindustrin. Shift Automotive är ett samarbete mellan Geneva International Motor Show, Palexpo, IFA och Messe Berlin, och kommer anordnas två gånger årligen – i anslutning till de båda mässorna. Första Shift Automotive går av stapeln vid sidan av IFA i Berlin 4-5 september 2018.

– Smarta hem är redan en viktig del av IFA, och vad står närmast utanför huset? Bilen. Industrierna samarbetar, och vi har sett exempel där bilindustrin blivit en stor del av mässor som ursprungligen fokuserade på konsumentelektronik. Vi vill att IFA skall vara en renodlad mässa för konsumentelektronikbranschen, inklusive vitvaror, och deras tjänster. Vi letade efter ett annat sätt att integrera bilbranschen, och började samarbeta med den bästa bilmässan, vilket innebär att man de två sista dagarna på IFA kan få en djupare inblick i bilbranschen, säger Jens Heithecker.

Viktigaste sociala nätverket
Dr. Christian Göke förklarade på IFA GPC 2018 att det viktigaste sociala nätverket är ”möten ansikte mot ansikte”, och på IFA sker tio miljoner sådana möten. Om 0,1 procent av dem genererar någon slags förändring innebär det 10000 förändringar…