Press

Klas Elm

VD

tel: 08-508 938 18
mobil: 0704-58 01 08

  • Ny rapport: Höjd kemikalieskatt slår ut svenska företag och jobb
    2019-03-07

    Inga tydliga miljöeffekter, men ett hårt slag mot svenska företag och jobb. Regeringens planerade höjning av kemikalieskatten kan innebära upp till 2 000 förlorade arbetstillfällen i svensk detaljhandel. Dessutom blir skatteintäkterna betydligt mindre än väntat. Det visar en ny rapport från HUI Research.

    Försäljning av exempelvis spelkonsoller, datorer och mobiltelefoner påverkas om regeringen höjer kemikalieskatten ytterligare från den 1 augusti. Skatten är viktbaserad och kan uppgå till maximalt 440 kronor per produkt. Skatten är nationell och drabbar enbart svenska butiker och e-handelsföretag, utländska e-handlare är fredade.

    – Konkurrensen inom elektronikbranschen är stenhård och kunderna är extremt prisfokuserade. Butiker kan inte höja priserna för att kompensera för skattehöjningar. Kemikalieskatten äventyrar svenska företag och jobb, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

    Miljarder i försäljningsbortfall, men ingen miljöeffekt
    ElektronikBranschen, Svensk Handel och Teknikföretagen har låtit HUI Research utreda konsekvenserna av höjd kemikalieskatt. Försäljningsbortfallet från svensk detaljhandel väntas uppgå till 6 miljarder, samtidigt som e-handeln från utlandet väntas växa kraftigt. Regeringens syfte är att minska andelen farliga kemikalier, men det finns inget som tyder på att skatten har någon verklig miljöeffekt. Snarare tvärtom.

    – Det här är signalpolitik och inte miljöpolitik. Paradoxen är att kemikalieskatten kommer att bidra till att öka svenska konsumenters e-handelsinköp av okontrollerade elektronikvaror utanför Europa, med ökad brand- och miljörisk som följd, säger Klas Elm, vd på ElektronikBranschen.

    Var fjärde elektronikbutik har stängt igen de senaste sju åren och branschen står mitt i en stor omställning. En tredjedel av elektronikförsäljningen sker redan idag på nätet.

    Lägre skatteintäkter än beräknat
    Regeringen räknar i budgeten med att kemikalieskatten ska generera 2,4 miljarder i skatteintäkter, en siffra som HUI:s rapport ifrågasätter. Intäkterna under 2018 var endast 1,4 miljarder.

    Tas dock skattens följdeffekter, med uteblivna momsintäkter, minskad bolagsskatt på grund av lägre försäljning och ökad administrativ börda, med i beräkningen minskar tillskottet till statskassan med cirka 1 miljard.

    – Globala utmaningar kräver globala lösningar. Nu straffbeskattar regeringen istället svenska företag som ofta är ett föredöme inom hållbarhetsfrågorna. Det är olyckligt och regeringen borde tänka om och låta utvärdera skatten ordentligt, säger Klas Wåhlberg, vd på Teknikföretagen.

    Sverige står för försumbara 0,4 procent av den globala handeln av elektronikvaror.

    Rapporten från HUI Research finns som PDF här.

    För mer information, eller intervju kontakta:
    Hans Tjernström, presschef Svensk Handel, 010-471 86 50
    Anna Lööf, presschef Teknikföretagen, 072-523 25 80
    Klas Elm, vd ElektronikBranschen, 070-458 01 08

  • Intelligent konnektivitet & vikbart på MWC 2019
    2019-03-07

    MWC (Mobile World Congress) anordnades 25-28 februari i Barcelona och detta år talades det, under rubriken Intelligent Connectivity, om bland annat 5G, IoT, AI och big data. När det gäller produktnyheter var vikbara smartphones det hetaste på mässan. GSMA (Groupe Speciale Mobile Association) som grundades 1982 och bland annat arrangerar MWC berättar att mässan i år besöktes av 109000 personer från 198 länder (varav 3640 var journalister/analytiker från media) och att fler än 2400 företag fanns representerade på den 120000 kvadratmeter stora mässytan.

    Text: Ola Larsson, Foto: GSMA samt leverantörernas produktbilder

    Första gången årliga MWC, som anses vara den viktigaste mobilmässan i världen, arrangerades i Barcelona var 2006, och om man tittar i backspegeln besöktes MWC 2008 (som för övrigt var första gången ElektronikBranschen var på plats på mässan) av 55000 personer och utställningsytan var 30000 kvadratmeter. Sedan dess har såväl antal besökare som utställningsyta ökat för varje år fram till 2017 då mässan besöktes av 108000 personer. Ifjol backade man något vad gäller antal besökare med 107000 personer, men i år är det nytt rekord igen.

    Enligt Gartner backade försäljningen av smartphones – för första gången sedan Gartner började mäta 2004 – under sista kvartalet 2017. Den globala försäljningen av smartphones var -5,6 procent Q4 2017 jämfört med Q4 2016. Om man däremot tittar på försäljningen av smartphones för hela 2017 så ökade den med 2,7 procent jämfört med föregående år – till 1,54 miljarder smartphones.

    Gartner berättar att försäljningen Q4 2018 ökade med 0,1 procent jämfört med Q4 2017, och att försäljningen av smartphones för hela 2018 innebar en ökning med 1,2 procent jämfört med föregående år – till 1,56 miljarder smartphones.

    2018 såldes flest mobiler av ett sydkoreanskt företag, tätt följt av ett amerikanskt, och sedan kommer tre kinesiska på rad. Denna kvintett står för 61 procent av den globala försäljningen.

    1. Samsung – 295 miljoner (19,0 procents marknadsandel)
    2. Apple – 209 miljoner (13,4 procents marknadsandel)
    3. Huawei – 203 miljoner (13,0 procents marknadsandel)
    4. Xiaomi – 122 miljoner (7,9 procents marknadsandel)
    5. Oppo – 119 miljoner (7,6 procents marknadsandel)

    Noterbart är att de två största aktörerna minskade sin försäljning (från 321 respektive 215 miljoner) jämfört med föregående år, medan de tre nedanför ökade.

    Samsung
    Redan fem dagar innan mässan öppnade sina portar visade marknadsledaren Samsung upp sina nya smartphones. Galaxy Fold lanseras som en ny, vikbar telefon som skapar en helt ny kategori på mobilmarknaden, och är försedd med en 7,3-tums display som kan vikas ihop – och i hopfällt läge finns en 4,6-tums display på fronten.

    – Samsung skriver idag nästa kapitel i historieböckerna om den mobila innovationen genom att helt förändra vad som är möjligt i en smartphone. Galaxy Fold är en helt ny kategori som med vår Infinity Flex Display öppnar upp för helt nya möjligheter, säger Andreas Bergqvist, produktchef för telekom på Samsung i Norden.

    Samsung meddelar att Galaxy Fold är ett resultat av över åtta år av avancerad ingenjörskonst och skärminnovation sedan Samsung presenterade den första prototypen med böjbar skärm 2011.
    När Galaxy Fold öppnas och stängs visas program automatiskt på den skärm man byter till, och oavsett hur man håller eller viker enheten finns en kamera redo för att fånga ögonblicket – med sex linser (tre bak, två på insidan och en på framsidan) är Galaxy Folds kamerasystem flexibelt.
    Galaxy Fold kommer finnas tillgänglig under andra kvartalet 2019.

    Den 20 februari 2019 firade Samsung tio år sedan lanseringen av den första Galaxy S-telefonen genom att introducera tre nya Galaxy S10-modeller, som skall finnas tillgängliga från och med 8 mars 2019 – Galaxy S10 (6,1-tums curved display), Galaxy S10+ (6,4-tums curved display) och Galaxy S10e (5,8-tums flat display).

    Samsung meddelar att i väntan på att infrastrukturen ska bli klar för 5G har man dessutom skapat Galaxy S10 5G, där lanseringen i Norden beror på när utvecklingen av näten kommit ikapp.

    – Sedan den första lanseringen för tio år sedan har Galaxy S-serien stått för att erbjuda konsumenter de senaste tekniska innovationerna, och samtidigt ge konsumenter möjligheten att hitta och välja en telefon som är rätt för dem. Galaxy S10 bygger vidare på detta där vi har tagit steget ytterligare vad gällande tekniska innovationer inom skärm, kamera och prestanda, samt skapat tre unika modeller för tre lika unika typer av konsumenter, säger Andreas Bergqvist.

    Samsung lanserade 20 februari även tre nya produkter inom kategorin wearables. En ny smartklocka (Galaxy Watch Active), ett nytt aktivitetsarmband (Galaxy Fit/Fit e) och nya trådlösa hörlurar (Galaxy Buds).

    Under själva MWC 2019 lanserade Samsung en smartphone i mittsegmentet, kallad Galaxy A50, som kommer finnas i butik i mars och är försedd med en 6,4-tums display.

    Apple
    Apple var i vanlig ordning inte med bland de utställande företagen på MWC – och brukar lansera sina nya iPhone-modeller på hösten.

    Huawei
    Under årets MWC lanserades Huawei Mate X som världens snabbaste, vikbara 5G-mobiltelefon, som kombinerar den smarta mobilens egenskaper med surfplattans. I vikt läge är skärmen 6,6 tum stor och i fullt utvikt läge blir den 8 tum stor. Mate X har en tjocklek på 11mm hopvikt och 5,4mm utvikt. När man viker ihop Huawei Mate X är alltså den vikbara skärmen på utsidan (medan den på Samsungs Galaxy Fold är på insidan).

    – Huawei Mate X revolutionerande formfaktor uppnås genom vårt starka fokus på forskning och utveckling. Den representerar en resa in i det okända. Som en helt ny typ av smarta mobiler representerar Huawei Mate X en resa in i det outforskade. Huawei Mate X kombinerar 5G, vikbar skärm, AI och ett nytt användargränssnitt som syftar till att ge konsumenten en helt ny upplevelse. Huawei Mate X är den första nyckeln som öppnar dörren till det smarta livet med 5G, säger Richard Yu, CEO Huawei Consumer Business Group.

    Huawei berättar att Mate X vann GSMA:s prestigefyllda pris “Best Connected Mobile Device of Mobile World Congress 2019”, och att lanseringsdatum lär bli under andra halvan av 2019.

    Ifjol lanserade inte Huawei någon ny smartphone under MWC, men man introducerade en premiumlaptop kallad Huawei Matebook X Pro, ett år efter det att man klev in på laptopmarknaden med Matebook X – som var unik på marknaden med Intelprocessor med 15W TDP (Thermal Design Power) i en laptop utan fläkt.

    På MWC i år lanserade Huawei Matebook 13, Matebook 14 samt en uppdaterad version av Matebook X Pro, och när det gäller kylningen av den sistnämnda berättar företaget att datorn innehåller ett intelligent kylsystem som dynamiskt växlar mellan aktiva och passiva lägen, för effektiv och tyst kylning, medan de två Huawei Shark Fin Fans 2.0 har större fläktblad för att få en högre lufteffekt – MateBook X Pro har också en intelligent filtreringsteknik som ger övervakning av systemtemperatur i realtid, vilket ger datorn en jämnare fläktkurva som i slutändan leder till tystare drift.

    Huawei lanserade även 5G CPE Pro, som en router för mobilt bredband som är utrustad med Balong 5000, världen första 5G multimode chipset. Kraften i chipsetet gör den nya routern till den första som stödjer uppkoppling till såväl 4G- som 5G-näten, enligt företaget, som berättar att Dual-mode läget gör att routern automatiskt använder sig av 4G-nätet vid tillfällen där 5G-nätet inte är starkt nog.

    Sony
    Sony Mobile meddelade på MWC 2019 att man omdefinierar sin smartphonevision i och med flaggskeppet Xperia 1, som de presenterade som en elegant designad mobil, fullpackad med innovationer inom bildskärms- och filmteknik, hämtade från Sonys professionella expertis.

    – Vi har etablerat en ny vision för vårt varumärke Xperia för att ge våra kunder upplevelser bortom fantasins gränser. Vi fortsätter att utmana i vår strävan efter innovation och nya Xperia levererar en genuin teknikupplevelse med många professionella funktioner som hjälper våra användare att maximera sin kreativitet på ett sätt som bara Sony kan, säger Mitsuya Kishida, VD, Sony Mobile Communications.

    Sonys nya flaggskepp Xperia 1 (som skall finnas i butik i slutet av våren 2019) är försedd med en 6,5-tums 4K HDR OLED-skärm och den har formatet 21:9, vilket innebär att mobilen är längre och smalare än konkurrenter med stora skärmar i mer traditionellt 16:9-format. Xperia 1, som har IP65/IP68-certifierad vattentålighet, har måtten 167 x 72 x 8,2 mm och väger 180g.

    Sony lanserade på MWC även de två midrange-modellerna Xperia 10 (6-tums 21:9 LCD-display) samt Xperia 10 Plus (6,5-tums 21:9 LCD-display) och de skall finnas i butik från 1 mars.

    I instegssegmentet introducerade Sony Xperia L3, som finns i butik från mitten av mars och är försedd med 5,7-tums LCD-display i formatet 18:9.

    Man visade även upp Open-ear Bluetooth hörlurarna SBH82D, som tack vare sin öppna design låter användare lyssna på musik samtidigt som man kan höra omgivningen. Hörlurarna är försedda med röstassistentfunktioner från Google och Apple och når svenska butiker i maj.

    LG
    LG visade på MWC upp ett antal nya mobiler och den modell som sannolikt är aktuell för den nordiska marknaden är LG G8s ThinQ, som planeras att släppas i Sverige någon gång under året. LG G8s ThinQ är försedd med 6,2-tums OLED-display och har specifikationer i klass med konkurrerande flaggskeppsmobiler. Det som skiljer den från mängden är LG:s nya Air Motion- och Hand ID-funktioner, där en sensor på mobilen känner av 3D-objekt (som till exempel fingrar) som placeras framför mobilen.

    Hand-ID innebär att sensorn skannar ådrorna i handflatan, vilka enligt LG är mer unika än fingeravtryck, och man kan således låsa upp sin mobil genom att hålla handen precis ovanför den. Air Motion använder samma teknik för att styra mobilen via gester som utförs med fingrarna framför skärmen – vilket kan vara praktiskt vid till exempel bilkörning.

    LG lanserade ingen vikbar smartphone på MWC men de visade en lösning som innebär att man kan koppla ihop LG V50 5G ThinQ (med 6,4-tums display) med en extra display som är 6,2-tum stor, och på så sätt få en vikbar enhet – där det dock blir en kant mellan de två skärmarna.

    Doro
    Doro presenterade på MWC en europeisk rapport om hur teknik kan vara svaret på utmaningarna och möjligheterna med en åldrande befolkning. Rapporten visar hur smart teknik för seniorer främjar såväl individ som samhälle, anger företaget, och berättar att som ett led i detta lanseras trygghetstjänsten Response by Doro nu på Elgiganten, och på flera andra marknader i Europa.

    – Vi märker en stor efterfrågan på trygghetslösningar i våra butiker. Response by Doro är en tydlig utveckling och förstärkning av hela produktkategorin och kommer att vara ett utmärkt komplement till övrig smart teknik, säger Magnus Dahg, Försäljningschef för Telekom på Elgiganten.

    Gigaset
    Gigaset visade på MWC upp sin helt nya smartphone GS280, som lanserades 20 februari och tillverkas i Tyskland (Gigaset är det enda företag som tillverkar smartphones i Europa).

    Enligt företaget använder 42 procent av den tyska befolkningen smartphones för att se på video, och nya GS280 är en smartphone med 5,7-tums display som försetts med ett batteri på hela 5000mAh vilket innebär att man skall kunna se på video i tio timmar innan batteriet tar slut.

    Lenovo
    Lenovo menade på MWC att deras Tab V7 är vägen framåt, då det är en surfplatta och smartphone i ett, med 6,9-tums display. Lenovo Tab V7 är aggressivt prissatt och kommer börja säljas på utvalda marknader i april 2019.

    Lenovo visade på MWC även upp en rad nya laptops, nämligen ThinkPad T490s, T490, T590, X390 och X390 Yoga, samt 14w (med Windows) och 14e Chromebook. Nya IdeaPad visades också upp, nämligen laptops i form av S540 och S340, samt 2-i-1 laptop/surfplattan C340 plus stationära IdeaCentre AIO A340.

    TCL
    TCL visade på MWC bland annat upp sin teknologi DragonHinge som används för att tillsammans med AMOLED-displayer skapa vikbara smartphones.

    TCL visade på mässan upp ett flertal prototyper med vikbara skärmar, och har en annan strategi än exempelvis Samsung och Huawei – de båda lanserar tidigt vikbara produkter på marknaden, med en stor prislapp, medan TCL planerar att lansera senare, med en mindre prislapp.

  • Regeringen vill höja kemikalieskatten
    2019-02-12

    ElektronikBranschen är djupt kritisk mot skatten. Som kemikalieskatten är konstruerad idag ger den mycket begränsad miljönytta samtidigt som den slår hårt mot svensk detaljhandel och jobben i Sverige. Produkterna görs för en global marknad och tillverkarna producerar inga särskilda produkter för Sverige eller ändrar den globala produktionen för att passa den svenska regeringen. Däremot snedvrider lagen konkurrensen genom att svenskarna inköp från utlandet inte omfattas. Höjningen av skatten blir därmed en rejäl hävstång för internationell e-handel. Enligt en utvärdering från HUI Research (HUI) från september förra året leder dessutom försäljningsbortfallet till mellan 600 och 1400 färre arbetstillfällen inom den svenska elektronikbranschen. Rapporten från HUI visar också att intäkterna blir betydligt mindre än regeringen först trodde, samt att de förlorade skatteintäkterna pga utlandshandeln leder till ännu sämre netto för svenska staten.
    ElektronikBranschen anser att farliga kemikalier ska förbjudas och tycker att nationell beskattning är fel väg att gå. ElektronikBranschen förordar istället att regeringen ser över kemikalieskatten, speciellt med tanke på att regeringen i januariavtalet föreslagit att man ska utöka den till att omfatta kläder och skor. Dagens svenska kemikalieskatt bygger på flamskyddsmedlens tekniska egenskaper och inte, vilket varit bättre, på deras eventuella hälsofara eller miljöskadlighet. Bra kemikalier beskattas och farliga kemikalier undgår skatt helt.

    Genom att se till att de farligaste kemikalierna förbjuds, kan regeringen göra miljönytta på riktigt.

    Om regeringens står fast vid sitt förslag ska förändringarna träda ikraft i augusti 2019 och kommer att bli:

    • Vitvaror höjs till 11 kr per kilo
    • Övriga elektronikvaror höjs till 160 kr per kilo
    • Max skatt 440 kr

    Idag är skatten:

    • Vitvaror 8 kr per kilo
    • Övriga elektronikvaror 122 kr per kilo
    • Max skatt 327 kr per produkt

     

    Om Kemikalieskatten

    I juli 2017 införde Sverige en kemikalieskatt på kemikalier i elektronik enligt lag (2016:1067) om skatt på kemikalier i viss elektronik. Syftet med skatten är att bidra till det nationella miljömålet ”en giftfri miljö” och att detta skall ske genom att ”minska förekomst, spridning och exponering av farliga flamskyddsmedel”.

    Trots omfattande kritik mot skatten när den infördes beslöt regeringen den 8 februari 2019 att remittera ett förslag om att höja kemikalieskatten. I lagförslaget föreslås en skattehöjning med nästan 40 procent på bland annat kylar, frysar, diskmaskiner och dammsugare om de innehåller farliga kemikalier. För varor som mobiltelefoner, kassettbandspelare, skärmar, projektorer och spelkonsoler blir höjningen mer än 30 procent.

    Regeringen går därmed emot riksdagens uttalade vilja att utvärdera skatten. Senast i november 2018 tillkännagav riksdagens skatteutskott, för andra gången, att regeringen ska utvärdera kemikalieskatten. Riksdagen anser att regeringen bör följa utvecklingen och utvärdera de samhällsekonomiska effekterna och andra effekter av skatten. Men någon utvärdering har inte skett och trots det går regeringen fram med en höjning.

    Här kan du läsa mer om kemikalieskatten:

    Tillkännagivande från riksdagen – påminner regeringen om första tillkännagivandet om att utvärdera kemikalieskatten (november 2018)

    Utvärdering av kemikalieskatten – HUI Research (Sep 2018)

    Tillkännagivande från riksdagen ”Regeringen bör utvärdera kemikalieskatten” (mars 2018)

    SOU 2015:30 “Skatt på visa konsumentvaror som innehåller kemikalier” (mars 2015)

     

  • Audio och stor TV sålde bäst i januari
    2019-02-08

    Under januari fortsatte trenden med ökad försäljning av stora TV-skärmar och av ljudprodukter. Även försäljningen av spelkonsoler ökade under januari, +13 procent.

    – 2019 började som 2018 slutade. Efterfrågan på de största TV-skärmarna fortsätter att öka. Även ljud säljer bra med smarta högtalare och assistenter, säger Klas Elm, ElektronikBranschen.

    Mindre TV-skärmar fortsätter minska i försäljning och även mobiltelefoner tappar försäljning i jämförelse med samma månad i fjol.

    Hela SnabbIndex hittar du här.

  • Julhandeln inkluderar numera Black Friday
    2019-01-04

    Försäljningen inom hemelektronikbranschen under december var sämre under 2018 än året innan. Samtliga kategorier backade utom Audio och 65-tums TV. Men om Black Friday och mellandagsrean inkluderas blir resultatet ungefär som året innan. Ackumulerat slutade hela 2018 med ett minskat försäljningsvärde på en procent.

    – Numera måste julhandeln räknas från Black Friday till och med mellandagsrean, säger Klas Elm, ElektronikBranschen. Sett över hela året är försäljningen ungefär på samma nivå som 2017.

    TV-skärmar över 55 tum fortsätter att sälja bra, och särskilt 65 tum och uppåt, medan mindre TV-skärmar fortsätter att tappa i försäljning. Ljudprodukter har sålt bra under hela året och den för branschen viktiga kategorin Mobiltelefoner ligger kvar på samma nivå som under 2017.

    Hela snabbindex hittar du här.

  • Nu måste regeringen agera
    2018-12-18

    Nu måste regeringen agera –
    Orimliga konsekvenser till följd av föråldrad lagstiftning

    Södertörns tingsrätt har idag meddelat dom i målet (T9826-13) mellan Telia och Copyswede. Enligt tingsrätten ska en avgift betalas på 3 kronor per gigabyte minne i telefonerna. Domen gäller från 2009 till och med den 31 juli 2016, och iPhone-modellerna fram till och med iPhone 5C. Enligt ElektronikBranschen är det orimligt att svenska konsumenter ska betala två gånger – dels för minneskapaciteten och dels för tjänster som Spotify och Viaplay. ElektronikBranschen uppmanar nu regeringen att agera.

    – Dagens dom skulle kunna leda till ett prispåslag på smartphones på mellan 200 och 1500 kr beroende på storleken på minnet (mellan 64 – 500 GB.) Privatkopieringen har i praktiken upphört men ändå måste svenskarna betala dubbelt säger Klas Elm, vd för ElektronikBranschen.

    Tingsrätten har bland annat tagit ställning till om off line-kopior från t.ex. Spotify är privatkopiering, om konsumenten verkligen ska betala för den delen av minnet som inte används (för kopior) samt den överkompensation som 3 kr per Gb innebär.

    – Tingsrätten menar att Spotify innebär en skada för upphovsmännen. Det är anmärkningsvärt, fortsätter Klas Elm.

    – Vidare menar tingsrätten att överkompensationen är irrelevant. Det innebär i praktiken, med dagens lagstiftning, att upphovsmännen ska kunna få hur mycket pengar som helst. Detta Eftersom dagens lagstiftning utgår från produkternas minneskapacitet blir konsekvensen att ersättningen ökar i takt med att storleken på minnena hela tiden ökar, helt utan koppling till om konsumenterna överhuvudtaget privatkopierar. Det är orimligt att en föråldrad lagstiftning ska kunna få dessa konsekvenser, något den svenska riksdagen redan konstaterat, säger Klas Elm.

    En enig riksdag konstaterade i maj 2018 i ett tillkännagivande att lagstiftningen behöver förändras (bet. 2017/18:NU14, rskr 2017/18:278). Riksdagen markerade att det nuvarande systemet behöver ersättas med ett mer ändamålsenligt system som också kan uppfattas som mer legitimt och uppmanade regeringen att tillsätta en utredning. Riksdagen efterlyser en moderniserad ersättning eftersom det nuvarande systemet innehåller stor osäkerhet om vilka produkter som ska omfattas, vilka ersättningsnivåer som ska gälla och att det inte finns någon koppling mellan ersättningen och den privatkopiering som faktiskt sker.

    – Nu måste regeringen agera. Det brådskar att ändra lagstiftningen. Mot bakgrund av att samtliga partier är eniga om att dagens lagstiftning behöver ses över ser vi inga skäl att avvakta. Arbetet skulle kunna initieras omedelbart, även av en övergångsregering, säger Klas Elm.

  • Nästa Photokina först i maj 2020
    2018-12-10

    German Photo Industry Association (PIV, som är konceptuell sponsor för Photokina) och mässans arrangör Koelnmesse meddelade 3 december att nästa Photokina inte kommer att arrangeras i maj 2019, som tidigare planerat, utan först i maj 2020.

    De berättar att Photokina 2018 var lyckad och att man nu beslutat att arrangera nästa Photokina 27-30 maj 2020, så att alla deltagande företag har möjlighet att utveckla det nya konceptet för Photokina (som från och med 2020 blir en årlig mässa) för att ytterligare höja mässans status som en global plattform för foto- och bildindustrin.

    – Photokina 2018 överträffade absolut våra optimistiska förväntningar, med banbrytande innovationer och 180000 besökare från 127 länder. Som ett resultat av detta satte vi ribban mycket högt inför nästa evenemang. Det är därför osannolikt att vi efter drygt sju månader skulle lyckas skapa samma entusiastiska atmosfär som kännetecknade Photokina 2018. Det är därför vi har beslutat att starta den årliga mässan 2020, säger Rainer Führes, CEO PIV.

    – Vi förstår att inte ens de största teknologiföretagen kan garantera att de än en gång kan visa en så innovativ styrka i utställningshallarna som de gjorde på Photokina 2018 inom en så kort tid som endast sju månader. Det är emellertid precis dessa innovationer som skapar Photokinas anseende som världens ledande branschmässa – liksom alla ledande leverantörers, handlares och viktiga kunders närvaro på mässan. För att försäkra att vi kan fortsätta uppfylla dessa anspråk i framtiden och möta såväl utställares som besökares förväntningar på varje mässa har vi besvarat PIV:s önskemål på ett flexibelt sätt. Detta kommer trygga fortsatt unik verkan och publik dragningskraft för en av våra flaggskeppsbranschmässor i framtiden, säger Gerald Böse, CEO Koelnmesse.