Press

Klas Elm

VD

tel: 08-508 938 18
mobil: 0704-58 01 08

  • Nästa Photokina först i maj 2020
    2018-12-10

    German Photo Industry Association (PIV, som är konceptuell sponsor för Photokina) och mässans arrangör Koelnmesse meddelade 3 december att nästa Photokina inte kommer att arrangeras i maj 2019, som tidigare planerat, utan först i maj 2020.

    De berättar att Photokina 2018 var lyckad och att man nu beslutat att arrangera nästa Photokina 27-30 maj 2020, så att alla deltagande företag har möjlighet att utveckla det nya konceptet för Photokina (som från och med 2020 blir en årlig mässa) för att ytterligare höja mässans status som en global plattform för foto- och bildindustrin.

    – Photokina 2018 överträffade absolut våra optimistiska förväntningar, med banbrytande innovationer och 180000 besökare från 127 länder. Som ett resultat av detta satte vi ribban mycket högt inför nästa evenemang. Det är därför osannolikt att vi efter drygt sju månader skulle lyckas skapa samma entusiastiska atmosfär som kännetecknade Photokina 2018. Det är därför vi har beslutat att starta den årliga mässan 2020, säger Rainer Führes, CEO PIV.

    – Vi förstår att inte ens de största teknologiföretagen kan garantera att de än en gång kan visa en så innovativ styrka i utställningshallarna som de gjorde på Photokina 2018 inom en så kort tid som endast sju månader. Det är emellertid precis dessa innovationer som skapar Photokinas anseende som världens ledande branschmässa – liksom alla ledande leverantörers, handlares och viktiga kunders närvaro på mässan. För att försäkra att vi kan fortsätta uppfylla dessa anspråk i framtiden och möta såväl utställares som besökares förväntningar på varje mässa har vi besvarat PIV:s önskemål på ett flexibelt sätt. Detta kommer trygga fortsatt unik verkan och publik dragningskraft för en av våra flaggskeppsbranschmässor i framtiden, säger Gerald Böse, CEO Koelnmesse.

  • Black Friday ledde till ökad försäljning under november
    2018-12-10

    Under november inträffade Black Friday vilket ledde till ökad försäljning av hemelektronik. Trenderna från tidigare under året fortsatte och bäst gick försäljningen av större TV-skärmar och ljudprodukter. Det totala försäljningsvärdet för månaden steg med sex procent jämfört med motsvarande period 2017.

    – Trots fjolårets stora försäljning under Black Friday ökade försäljningen i år ytterligare. 65 tums TV ökade med över 50 procent, audio med sex procent och mobiltelefoner ökade med en procent jämfört med november 2017, säger Klas Elm, ElektronikBranschen.

    Ackumulerat för årets första 11 månader har värdet av den totala försäljningen stigit med en procent, audio med sex procent och mobiltelefoner med två procent jämfört med motsvarande period ifjol.

    Hela Snabbindex hittar du här.

  • Trådlös medhjälpare, och ljud, under granen
    2018-12-07

    Idag presenterade ElektroniBranschen årets Butikschefsindex.

    Undersökningen bland elektronikbranschens butikschefer visar bland annat att:

    • Årets julklapp blir högtalare med Google Home/Assistant.
    • Black Friday ledde till att försäljningen under november ökade med sex procent jämfört med 2017.
    • Snabbindex, som beskriver försäljningen årets första 11 månader, visar en ökad försäljning med en procent jämfört med 2017.
    • Intresset för stora TV-skärmar, 65 tum och uppåt, ökar kontinuerligt, +41 procent under året.
    • Försäljningen av ljudprodukter har ökat sex procent under 2018 jämfört med i fjol.
    • 93 procent av butikscheferna upplever ett positivt försäljningsläge i sin butik just nu, och 89 procent ser en positiv utveckling kommande halvår!

    – Smarta högtalare väntas slå igenom nu i jul och intresset för stora TV-skärmar fortsätter öka. I november såldes 51% fler TV från 65 tum jämfört med 2017, säger Klas Elm, VD Elektronikbranschen.

    Hela Butikschefsindex hittar du här.

  • Ljud och spel i oktober
    2018-11-08

    Under oktober rusade försäljningen av ljudprodukter och spelkonsoler i hemelektronikbranschen. Kategorin Audio ökade med 22 procent jämfört med oktober förra året. Spelkonsoler ökade med hela 53 procent motsvarande period.

    – Ljudprodukter har sålt bra hela året. Ackumulerat är det en ökning på sex procent. Den stora ökningen av spelkonsoler under oktober beror bland annat på lanseringar av några nya populära spel, säger Klas Elm, ElektronikBranschen.

    TV-skärmar över 65 tum fortsätter att sälja bra, medan mindre TV-skärmar fortsätter att tappa i försäljning. Den för branschen viktiga kategorin Mobiltelefoner ligger ackumulerat för året kvar på två procent över försäljningsnivån från samma period i fjol.

     

    Hela Snabbindex hittar du här.

  • Återhämtning under hösten
    2018-10-05

    Under augusti och september återhämtade sig hemelektronikbranschen och de flesta produktgrupper ökade sin försäljning.

    – Värdet av försäljningen under augusti var plus fyra procent och september slutade en procent över motsvarande månad i fjol. Det har lett till att försäljningen under årets första nio månader nu värdemässigt ligger på samma nivå som motsvarande period 2017, säger Klas Elm, ElektronikBranschen.

    TV-skärmar över 65 tum sålde i september över 50 procent bättre än i fjol. Även ljudprodukter och IT-produkter sålde bättre än samma månad förra året. Den för branschen viktiga kategorin
    mobiltelefoner ligger ackumulerat för året kvar på två procent över försäljningsnivån från samma period i fjol.

    Hela Snabbindex hittar du här.

  • Kemikalieskatten når inte målen
    2018-09-12

    Den första juli 2017 infördes kemikalieskatten, en viktbaserad punktskatt på elektronikvaror som kan uppgå till 320 kronor per produkt exklusive moms (400 kronor ink moms). HUI Research har på uppdrag av ElektronikBranschen, Svensk Handel och EHL (vitvarubranschen) utrett i vilken utsträckning kemikalieskatten haft avsedd effekt och kan konstatera att så inte är fallet.

    Inför kemikalieskattens införande gjordes på regeringens uppdrag en utredning (SOU 2015:30) som prognostiserade konsekvenserna av skatten. I utredningen drogs slutsatserna att skatten förväntades ge upphov till årliga skatteintäkter om 2,4 miljarder kronor, en minskad försäljning av elektronikvaror med 4,5 procent per år, en förflyttning av den totala elektronikförsäljningen (till svenska konsumenter) från svensk detaljhandel till obeskattad internationell e-handel med 0,4 procent samt stora hälsobesparingar.

    Utvärderingen från HUI Research visar att staten varit för optimistiska i sina beräkningar av skatteintäkterna som skulle uppgå till 2,4 miljarder, men i själva verket endast landat på knappt 1,3 miljarder under första året. Ser man även till skattens följdeffekter på statskassan, exempelvis uteblivna momsintäkter, är den statsfinansiella effekten marginell och kan i värsta fall vara negativ.

    Enligt HUI Researchs beräkningar leder skatten till högre priser i Sverige relativt i andra länder. Även skattens effekter på utlandshandeln ser ut att ha underskattats av regeringens utredning. Kemikalieskatten leder till lägre marginaler för svenska företag, samt mellan 600 och 1 400 färre arbetstillfällen i branschen.

    – Kemikalieskatten hjälper varken miljön eller hälsan. Nu visar det sig att den inte heller tar in pengar till statskassan, säger Klas Elm, Elektronikbranschen, i en kommentar.

    HUI Research utredning hittar du här.

  • Video från IFA 2018
    2018-09-10

    ElektronikBranschen har spelat in videoklipp från de fyra mässorna CES (Las Vegas), IFA (Berlin), MWC (Barcelona) och Photokina (Köln) i drygt tio år, och vi har i princip uteslutande spelat in och publicerat klipp från montrarna där leverantörerna berättat om sina nyheter.

    Sedan ifjol har vi ändrat metod en smula och valt att fokusera på tre trender, och olika leverantörers syn på dessa. Från IFA 2018 finns det åtta videoklipp publicerade (ett ovan och sju nedan).

    * “Intro” – Klas Elm identifierar tre trender på IFA 2018 (1:38 min)
    * “Tre trender” – Sex leverantörer beskriver tre trender (2:30 min)
    * “Samsung”, “Yamaha”, “LG”, “Panasonic”, “TCL” och “Sony” – Klas Elm talar trender med sex leverantörer (totalt 24:30 min)

    IFA – Internationale Funkausstellung – anordnas av gfu Consumer & Home Electronics GmbH och Messe Berlin GmbH i Berlin i augusti/september varje år. IFA anordnades för första gången 1924, och sedan 2005 hålls mässan årligen istället för vartannat år. Sedan 2008 ingår segmenten vitvaror och småel på IFA. Antal utställare brukar vara omkring 1600 och antal besökare ungefär 240000.

  • Lugn juli för elektronikhandeln
    2018-08-07

    De största TV-skärmarna fortsätter att sälja bra även om sommarvärmen ledde till en lugn period för hemelektronikhandeln.

    – Fotbolls-VM och rekordhettan tog nog ut varandra under juli. Årets försäljning var oförändrad jämfört med i fjol, säger Klas Elm, VD för ElektronikBranschen.

    Förutom de större TV-skärmarna sålde surfplattor och ljudprodukter bättre än samma månad förra året. Årets ackumulerade totala försäljningsvärde för branschen ligger efter juli på minus en procent. Mobiltelefoner ligger ackumulerat kvar på två procent över försäljningsnivån från samma period i fjol.

    Snabbindex hittar du här.