Press

Klas Elm

VD

tel: 08-508 938 18
mobil: 0704-58 01 08

  • Återhämtning under hösten
    2018-10-05

    Under augusti och september återhämtade sig hemelektronikbranschen och de flesta produktgrupper ökade sin försäljning.

    – Värdet av försäljningen under augusti var plus fyra procent och september slutade en procent över motsvarande månad i fjol. Det har lett till att försäljningen under årets första nio månader nu värdemässigt ligger på samma nivå som motsvarande period 2017, säger Klas Elm, ElektronikBranschen.

    TV-skärmar över 65 tum sålde i september över 50 procent bättre än i fjol. Även ljudprodukter och IT-produkter sålde bättre än samma månad förra året. Den för branschen viktiga kategorin
    mobiltelefoner ligger ackumulerat för året kvar på två procent över försäljningsnivån från samma period i fjol.

    Hela Snabbindex hittar du här.

  • Kemikalieskatten når inte målen
    2018-09-12

    Den första juli 2017 infördes kemikalieskatten, en viktbaserad punktskatt på elektronikvaror som kan uppgå till 320 kronor per produkt exklusive moms (400 kronor ink moms). HUI Research har på uppdrag av ElektronikBranschen, Svensk Handel och EHL (vitvarubranschen) utrett i vilken utsträckning kemikalieskatten haft avsedd effekt och kan konstatera att så inte är fallet.

    Inför kemikalieskattens införande gjordes på regeringens uppdrag en utredning (SOU 2015:30) som prognostiserade konsekvenserna av skatten. I utredningen drogs slutsatserna att skatten förväntades ge upphov till årliga skatteintäkter om 2,4 miljarder kronor, en minskad försäljning av elektronikvaror med 4,5 procent per år, en förflyttning av den totala elektronikförsäljningen (till svenska konsumenter) från svensk detaljhandel till obeskattad internationell e-handel med 0,4 procent samt stora hälsobesparingar.

    Utvärderingen från HUI Research visar att staten varit för optimistiska i sina beräkningar av skatteintäkterna som skulle uppgå till 2,4 miljarder, men i själva verket endast landat på knappt 1,3 miljarder under första året. Ser man även till skattens följdeffekter på statskassan, exempelvis uteblivna momsintäkter, är den statsfinansiella effekten marginell och kan i värsta fall vara negativ.

    Enligt HUI Researchs beräkningar leder skatten till högre priser i Sverige relativt i andra länder. Även skattens effekter på utlandshandeln ser ut att ha underskattats av regeringens utredning. Kemikalieskatten leder till lägre marginaler för svenska företag, samt mellan 600 och 1 400 färre arbetstillfällen i branschen.

    – Kemikalieskatten hjälper varken miljön eller hälsan. Nu visar det sig att den inte heller tar in pengar till statskassan, säger Klas Elm, Elektronikbranschen, i en kommentar.

    HUI Research utredning hittar du här.

  • Video från IFA 2018
    2018-09-10

    ElektronikBranschen har spelat in videoklipp från de fyra mässorna CES (Las Vegas), IFA (Berlin), MWC (Barcelona) och Photokina (Köln) i drygt tio år, och vi har i princip uteslutande spelat in och publicerat klipp från montrarna där leverantörerna berättat om sina nyheter.

    Sedan ifjol har vi ändrat metod en smula och valt att fokusera på tre trender, och olika leverantörers syn på dessa. Från IFA 2018 finns det åtta videoklipp publicerade (ett ovan och sju nedan).

    * “Intro” – Klas Elm identifierar tre trender på IFA 2018 (1:38 min)
    * “Tre trender” – Sex leverantörer beskriver tre trender (2:30 min)
    * “Samsung”, “Yamaha”, “LG”, “Panasonic”, “TCL” och “Sony” – Klas Elm talar trender med sex leverantörer (totalt 24:30 min)

    IFA – Internationale Funkausstellung – anordnas av gfu Consumer & Home Electronics GmbH och Messe Berlin GmbH i Berlin i augusti/september varje år. IFA anordnades för första gången 1924, och sedan 2005 hålls mässan årligen istället för vartannat år. Sedan 2008 ingår segmenten vitvaror och småel på IFA. Antal utställare brukar vara omkring 1600 och antal besökare ungefär 240000.

  • Lugn juli för elektronikhandeln
    2018-08-07

    De största TV-skärmarna fortsätter att sälja bra även om sommarvärmen ledde till en lugn period för hemelektronikhandeln.

    – Fotbolls-VM och rekordhettan tog nog ut varandra under juli. Årets försäljning var oförändrad jämfört med i fjol, säger Klas Elm, VD för ElektronikBranschen.

    Förutom de större TV-skärmarna sålde surfplattor och ljudprodukter bättre än samma månad förra året. Årets ackumulerade totala försäljningsvärde för branschen ligger efter juli på minus en procent. Mobiltelefoner ligger ackumulerat kvar på två procent över försäljningsnivån från samma period i fjol.

    Snabbindex hittar du här.

  • AI & röststyrning på IFA 2018
    2018-08-03

    Messe Berlin och gfu meddelade 21 april, på IFA Global Press Conference i Rom, att teknologiska megatrender driver en ny våg av innovation inom konsumentelektronik och vitvaror, och de två största trenderna på årets mässa, som går av stapeln 31 augusti till 5 september i Berlin, förväntas bli röststyrning och artificiell intelligens (AI).

    Text & foto: Ola Larsson

    Jens Heithecker, IFA Executive Director, inledde årets globala IFA-presskonferens med att berätta att 320 deltagande journalister från 60 länder är nytt rekord, och han bad om ursäkt för att inte alla fick plats på samma hotell – och sade att ni som bor på hotell 2 kan se er själva som Donald Trump, med egen golfbil som tar er mellan byggnaderna…

    Dr. Christian Göke, CEO Messe Berlin, berättade att IFA 2017 blev ett rekordår, med 253000 besökare, 1805 utställare, 159000 kvadratmeters utställningsyta och 6000 journalister på plats (varav 2800 internationella, från fler än 70 länder). Nu gäller det att plocka upp stafettpinnen och göra IFA 2018 ännu bättre…

    Ifjol erbjöd IFA mer utställningsyta än någonsin tidigare samt utökade ytan för IFA Global Markets på en dedikerad plats utanför själva mässområdet (Station Berlin nära Potsdamer Platz, där utställare visade komponenter och design för framtida produkter). Man introducerade också konceptet IFA NEXT, där startups, undersökningslab och innovationsföretag fick en egen plattform i hall 26 – bredvid IFA keynotes och konferenserna.

    Dr. Christian Göke berättade på IFA GPC 2018 att IFA NEXT i hall 26, med 130 startups på plats, blev en stor succé och att man överträffade förväntningarna från dag ett. I år utökas satsningen på IFA NEXT, bland annat genom en större yta i hall 26.

    Trender & innovation
    Smarta och uppkopplade produkter i kombination med kraftfulla AI-applikationer som integreras på djupet i själva produkterna anges av Messe Berlin och gfu bli några av trenderna på årets IFA.

    – Teknologiska megatrender driver innovation, med komponenter som blir allt mindre och mer kraftfulla, vilket i sin tur genererar kraft åt nytillkomna teknologier som exempelvis röststyrning och artificiell intelligens. IFA är sammankallaren för all denna innovation, den förenande vävnaden för det globala teknologi-ekosystemet. Detta beror på att det inte bara är en sektor där det sker innovation, utan sju, åtta eller nio olika industrier som alla försöker lösa samma problem och skjuta gränserna för innovation ytterligare framåt. Varje industri tar sin egen kunskap, sina insikter och sin skicklighet till bordet och alla dessa industrier lär av varandra och inspirerar varandra. Det är co-innovation på bästa sätt, säger Dr. Christian Göke.

    Och apropå co-innovation är Shift Automotive en ny mässa som förenar konsumentelektronikbranschen och bilindustrin. Shift Automotive är ett samarbete mellan Geneva International Motor Show, Palexpo, IFA och Messe Berlin, och kommer anordnas två gånger årligen – i anslutning till de båda mässorna. Första Shift Automotive går av stapeln vid sidan av IFA i Berlin 4-5 september 2018.

    – Smarta hem är redan en viktig del av IFA, och vad står närmast utanför huset? Bilen. Industrierna samarbetar, och vi har sett exempel där bilindustrin blivit en stor del av mässor som ursprungligen fokuserade på konsumentelektronik. Vi vill att IFA skall vara en renodlad mässa för konsumentelektronikbranschen, inklusive vitvaror, och deras tjänster. Vi letade efter ett annat sätt att integrera bilbranschen, och började samarbeta med den bästa bilmässan, vilket innebär att man de två sista dagarna på IFA kan få en djupare inblick i bilbranschen, säger Jens Heithecker.

    Viktigaste sociala nätverket
    Dr. Christian Göke förklarade på IFA GPC 2018 att det viktigaste sociala nätverket är ”möten ansikte mot ansikte”, och på IFA sker tio miljoner sådana möten. Om 0,1 procent av dem genererar någon slags förändring innebär det 10000 förändringar…

  • 2018 överstiger försäljningen en biljard dollar
    2018-08-03

    På IFA Global Press Conference 2018 meddelade gfu att den globala försäljningen av konsumentelektronik (inklusive Telco och IT) i år för första gången förväntas överstiga en biljard dollar. 2017 omsatte branschen 976 miljarder dollar globalt, vilket innebar en ökning med 3.2 procent, och för innevarande år är prognosen en omsättning på 1014 miljarder dollar, vilket motsvarar en ökning på 3.9 procent.

    Text & foto: Ola Larsson

    Hans-Joachim Kamp, Chairman of the Supervisory Board of gfu Consumer & Home Electronics GmbH, berättade på IFA Global Press Conference 2018 i Rom, att de tre marknaderna Europa, Nordamerika och Kina står för ungefär 70 procent av den globala omsättningen inom konsumentelektronik, samt att den förväntade tillväxten 2018 är 6 procent för Europa, 2 procent för Nordamerika och 1 procent för Kina – den globala tillväxten förväntas i år bli 3.9 procent.

    Hans-Joachim Kamp förklarade att tre produkter står för tre fjärdedelar av försäljningsvärdet – smartphones (48 procent), TV (12 procent) och laptop/surfplattor (12/3 procent). Alla andra produkter står för 25 procent av omsättningen.

    Tittar man på antal sålda produkter så har försäljningen av smartphones gått från 1418 miljoner 2016 till 1480 miljoner 2017 och prognosen för 2018 är 1527 miljoner. Det såldes 228 miljoner TV 2016, 223 miljoner 2017 och prognosen för 2018 är 236 miljoner. Laptop/surfplattor såldes 317 miljoner 2016, 294 miljoner 2017 och prognosen för 2018 är 283 miljoner.

    UHDTV & utbud
    Hans-Joachim Kamp berättade att det såldes 57,7 miljoner UHDTV 2016 (till ett värde av 46 miljarder dollar) och 71,2 miljoner UHDTV 2017 (till ett värde av 57,7 miljarder dollar) samt att prognosen för 2018 är en försäljning av 98,4 miljoner UHDTV (till ett värde av 77,8 miljarder dollar). Ökningen 2017 var alltså ungefär 24 procent och i år förväntas den bli cirka 36 procent – och snittpriset är knappt 800 dollar per UHDTV. 40 procent av TV-försäljningen i år kommer, enligt gfu, vara UHDTV.

    2008 fanns ungefär 21600 olika TV på den globala TV-marknaden, och 2017 hade konsumenterna mer än dubbelt så många modeller att välja bland, eftersom det globala utbudet bestod av cirka 44300 olika TV.
    Hans-Joachim Kamp sade att två tredjedelar av försäljningen 2017 baserades på nya TV-modeller – innovation är alltså det som driver marknaden.

  • BMW det ultimata smartphone-tillbehöret
    2018-08-03

    Paul Gray, Principal Analyst/Researcher IHS Technology, talade på IFA Global Press Conference i Rom bland annat om intelligens, självkörande bilar och smartphones.

    Text & foto: Ola Larsson

    – Intelligens är som kärlek, man kan inte få för mycket, sade Paul Gray på IFA Global Press Conference 2018 i Rom i slutet av april, och förklarade att självkörande bilar precis som augmented reality (AR) handlar om att upptäcka objekt, samt att smartphones är så beroendeframkallande att vi behöver bilar som kör själva.

    Paul Gray berättade att elektroniken i bilar ökar med nära 6 procent per år och när det gäller röststyrning är bilar den viktigaste, och kanske också den största, marknaden, på grund av säkerhetsaspekten.

    – En av tio bilförare sitter och ”fipplar” med sin smartphone, ser jag när jag tar bussen till jobbet, säger Paul Gray.

    Att företag anpassar sig till rådande marknad är BMW ett tydligt exempel på, berättar Gray, då de tidigare marknadsförde sig med slagordet ”Drive” och idag talar de istället om ”Connectivity”.

    – En BMW är idag det ultimata smartphone-tillbehöret, säger Paul Gray.

    Konsumenter övertygade om smarta hemmet
    Natalia Andrievskaya, Global Director Major Domestic Appliances GfK, berättade på IFA GPC 2018 att hälften av alla konsumenter i världen är övertygade om att det smarta hemmet kommer förändra deras liv i den närmaste framtiden. Mest övertygade är de i Kina, där 75 procent anger att det är så, medan de i Japan är minst övertygade, med siffran 19 procent.

    Asien i framkant
    Gerard Tan, GfK Asia, berättade på IFA GPC 2018 att 44 procent av konsumenterna shoppar med mobilen i Europa, och motsvarande siffra i Kina är 90 procent.

    – Många unga i Asien har inget kreditkort utan handlar istället med mobilen, och det är en tydlig trend, säger Gerard Tan.

    Gerard Tan berättade också att försäljningen av smarta högtalare exploderade i slutet av förra året, där försäljningen i Kina gick från 9 miljoner dollar i oktober till 35 miljoner dollar i december.

  • Svenskarna följer fotbollssuccén på stor tv
    2018-07-05

    Försäljningen av de största TV-skärmarna gjorde ett jättelyft under juni. Även mobiltelefoner hade en bra försäljningsmånad.

    – Svenskarna följer landslagets VM-succé på större TV-skärmar. Försäljningen av 65-tummare ökade 78 procent under juni, säger Klas Elm, VD för ElektronikBranschen.

    Under juni var försäljningen av de största TV-skärmarna, över 65 tum, 78 procent större än under samma månad förra året. Även gruppen under, TV 55-64 tum, hade en ökad försäljning med sju procent jämfört med juni i fjol. Ackumulerat under 2018 är försäljningen två respektive 31 procent för dessa kategorier, jämfört med samma period 2017.

    Det ackumulerade totala försäljningsvärdet för branschen ligger efter maj på minus en procent. Mobiltelefoner ökade tre procent under juni och ligger ackumulerat kvar på två procent över försäljningsnivån från samma period i fjol.

    Hela Snabbindex hittar du här.