Press

Klas Elm

VD

tel: 08-508 938 18
mobil: 0704-58 01 08

  • Mycket ljud under granen
    2017-12-07

    ”Black Friday har verkligen slagit igenom i år. Försäljningen under november ökade med 22 procent jämfört med 2016”, säger Klas Elm, VD för ElektronikBranschen.

    Årets andra undersökning bland elektronikbranschens butikschefer visar bland annat att:

    • Julens hårda julklapp blir hörlurar och andra ljudprodukter.
    • Försäljningen under november ökade med 22 procent jämfört med 2016!
    • Snabbindex, som beskriver försäljningen årets första 11 månader, visar en ökad försäljning med 6 procent jämfört med 2016.
    • 80 procent av butikscheferna upplever ett positivt försäljningsläge i sin butik just nu, och 83 procent ser en positiv utveckling kommande halvår!
    • Julens överraskning blir gamingprodukter.
    • Intresset för stora TV-skärmar, 65 tum och uppåt, ökar kontinuerligt.

    Hela ButiksChefsIndex hittar du här.

  • Black Friday fick november att rusa
    2017-12-07

    November var en mycket bra månad för hemelektronikbranschen. Det totala försäljningsvärdet för månaden var 22 procent högre än november 2016. Detta ledde till att den ackumulerade försäljningen under årets första 11 månader ökade till plus sex procent jämfört med motsvarande period förra året. Försäljningen av TV-skärmar ökade med 18 procent, och av stora TV-skärmar med hela 24 procent, under november månad, jämfört med november 2016. Mobiltelefoner ökade med tre procent under månaden vilket bättrade på det ackumulerade värdet för årets månader till minus sex procent. Spelkonsoler och actionkameror sålde också bra under november och visar bägge en ökning på 14 procent för årets första 11 månader. Försäljningen av laptops visar däremot en vikande försäljningstrend och ligger ackumulerat på minus 16 procent, jämfört med året innan.

    – Den stora vinnaren under november var dock surfplattan med en ökning på 40% jämfört med november 2016. Det är svårt att dra någon annan slutsats än att Black Friday verkligen slog igenom i år, säger Klas Elm, VD för ElektronikBranschen.

    Hela snabbindex hittar du här.

     

  • Största dagen i svensk detaljhandelshistoria
    2017-12-07

    Än en gång slog den väletablerade readagen Black Friday nytt e-handelsrekord i Sverige – men mer blygsamt än tidigare år eftersom handeln numera sker under hela veckan och tjuvstartas. Enligt statistik från DIBS ökade volymen i inköp på nätet med 14 procent och omsättningen med 20 procent, vilket kan jämföras med fjolårets ökning på 21 respektive 59 procent. Totalt sett så noterar också hela veckan en fantastisk framgång för handeln på nätet.

    DIBS (en del av Nets) har undersökt e-handeln i Sverige under hela dygnet för Black Friday. DIBS data baserat på faktiska transaktioner, det vill säga enskilda köp, hos svenska webbutiker visade att volymen ökade med 14 procent jämfört med föregående års Black Friday. Omsättningen ökade med 20 procent. Detta är en mindre ökning än de senaste åren för själva dagen, men om man ser till hela veckan så har handeln på nätet ökat mycket starkt. Själva dygnet Black Friday har dock omkring tre gånger högre omsättning än snittet för dagarna måndag till torsdag.

    – Vi kände att det skulle bli nytt rekord för e-handeln då Black Friday numera är starkt i Sverige. Sveriges ekonomi är fortsatt god och webbutikerna satsar. Men många webbutiker kampanjar nu hela veckan och andra tjuvstartar kl 22 på torsdagen vilket påverkar handeln på just Black Friday, och man kan säga att det numera är en “Black Week”, säger Patrik Müller, E-handelsexpert på DIBS Payment Services.

    DIBS data visar att redan kl 22 på torsdagen så ökade transaktionerna med flera hundra procent – i synnerhet för kategorin elektronik. Detta då många webbutiker tjuvstartar försäljningen för att kunderna inte ska behöva vara uppe så sent. När dygnet sedan slog över till Black Friday så noterades en minskning av transaktionerna under nattens timmar. Mellan kl 06 och 11 så var det oregelbunden handel, vissa timmar lite mindre än ifjol och vissa timmar lite mer men ingen nämnvärd varken ökning eller minskning. Kl 11 började det dock ticka upp ganska snabbt och mycket, ända fram till kl 20. Och ökningen fortsatte sedan med något minskad styrka men till slut blev det alltså ett nytt rekord igen. Varukategorier som stack ut med extra mycket köptryck var elektronik, hobby, hem/möbler och hälsa/skönhet.

    – I år handlar nästan hälften av svenskarna under Black Friday och främst på nätet, och det märks i köpstatistiken. De webbutiker som inte hänger på Black Friday-racet som nu är i princip hela veckan får en kämpig julhandel eftersom en del till och med slutför alla sina julklappssköp under Black Friday, eller ja – under Black Week, säger Patrik Müller.

    Elgiganten berättar att deras högt ställda förväntningar inför Black Friday överträffades med råge. Under ett drygt dygn (kl 22:00-23:59) omsattes varor för 511 miljoner kronor vilket ger nytt handelsrekord och en ny milstolpe i svensk detaljhandelshistoria, oavsett bransch.

    – Vi hade räknat med nya rekordnivåer i försäljning och kundbesök, men det här överträffar våra förväntningar med råge. Under ett drygt dygn omsätter vi produkter för 511 miljoner kronor, vilket är nytt handelsrekord, inte bara för oss och för branschen, utan för svensk detaljhandel i stort, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

    Under Black Friday registrerades 1,6 miljoner kundbesök i Elgigantens varuhus och till nätbutiken. Försäljningen ökade i samtliga kanaler, men e-handeln var den stora vinnaren med en fördubblad försäljning jämfört med förra året. Här lades en beställning varannan sekund. Kundtillströmningen innebar initialt att Elgigantens nätbutik blev trögsurfad med långa väntetider i kassan.

    – Trots att vi tredubblat serverkapaciteten så blev det svårhandlat initialt när alla kunder strömmade till. Totalt sett kan vi konstatera att e-handeln ökade radikalt samtidigt som den var mer jämnt fördelad över hela dygnet i år, där en betydligt större andel kunder valde att handla på fredag morgon, säger Niclas Eriksson.

    Precis som föregående år inledde MediaMarkt sin Black Friday-rea redan i början av veckan. Utvecklingen under veckan har överträffat bolagets redan högt ställda förväntningar och det har varit full aktivitet både i varuhus och online, berättar företaget. Strax efter lunchtid på fredagen var förra årets totala omsättning för Black Friday-veckan (mån-sön) redan passerad.

    – Vi har haft en riktigt bra utveckling i våra varuhus och en utveckling online som vida har överträffat alla våra högt ställda förväntningar. TV, surfplattor, spelkonsoler med mera har sålt som smör, säger Per Kaufmann, VD på MediaMarkt Sverige.

    Black Friday kommer ursprungligen från USA och infaller alltid dagen efter Thanksgiving – i år fredagen 24 november. Black Friday brukar markera starten på julhandeln och begreppet kommer från att det var då detaljhandelns röda siffror skulle bli svarta.

    NetOnNet meddelar att såväl antal besökare på sajten, antal inkomna beställningar, antal sålda produkter samt antal plockade och hanterade beställningar har varit rekordstora under årets Black Friday, jämfört med tidigare år.

    – Årets förberedelser har varit rigorösa och varje avdelning har vänt på varje sten för att säkerställa att inget lämnas åt slumpen. Årets Black Friday-helg kan inte summeras med annat än en succé, och alla avdelningsrapporter vittnar om en härlig stämning, nya rekord och en köpfest med tusentals nöjda kunder i andra änden. Jag är så tacksam och stolt över alla underbara medarbetare som kämpat i vått och torrt för att göra helgen så bra som möjligt för våra kunder, säger Susanne Ehnbåge, VD på NetOnNet.

    När klockan slog 00.01 var det stor rusning till NetOnNets hemsidor i både Norge och Sverige. Antalet besökare till sajterna översteg såväl förra årets siffror som NetOnNets prognoser. Nytt för i år var lanseringen av Black Friday Express där kunder kunde handla och betala sina varor på nätet men hämta i valfri Lagershop med start redan kl. 07.00 på fredagsmorgonen.

    – Black Friday Express var en stor framgång och många fler kunder än förväntat nyttjade tjänsten. En annan succé var den fantastiska insatsen från vår logistikavdelning. Mellan 00:00-09:00 ökade antalet plockade och utlevererade paket med över 50 procent jämfört med föregående år, säger Roger Sandberg, vice VD på NetOnNet.

  • Världens största shoppingdag till Sverige
    2017-12-07

    Singles Day uppstod i Kina på 90-talet som en protest mot Alla Hjärtans Dag, för att fira alla singlar, och den har spridit sig långt utanför Kinas gränser och blivit världens största shoppingdag. Singles Day, som alltid infaller den 11/11, är större än Black Friday (som är västvärldens största shoppingdag) sett i försäljning online. Alibaba, som är den största handelsplattformen i Kina, sålde för mer än 140 miljarder kronor på de 24 timmar som Singles Day pågick, anger Elgiganten.

    – Som marknadsledare är det viktigt att lyssna till kundernas önskemål och driva nya trender. Vi var först ut med att köra Black Friday som blivit en formidabel succé. På bara fem år har Black Friday gått från att vara en helt ny och okänd företeelse till att bli Sveriges största handelsdag. Vi tror att Singles Day kommer att bli lika stort, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

    – Få i Sverige visste vad Singles Day var innan det här, så vi var väl medvetna om att vi måste göra ett starkt första intryck med lanseringen och det lyckades vi med. Vi dubblade försäljningen jämfört med motsvarande dag förra året, vilket tyder på att kunderna verkligen tog till sig budskapet. Med den här starten råder det ingen tvekan om att Singles Day är här för att stanna, säger Niclas Eriksson.

    Elgigantens lanseringskampanj var i huvudsak digital, vilket påverkade kundernas val av inköpskanal och resulterade i en kraftigt ökad e-handel. Trafiken till nätbutiken ökade stadigt under veckan och visade tidigt vilka produkter som kunderna var mest intresserade av.

    – Hörlurar, högtalare, mobiltelefoner och TV-apparater var de mest efterfrågade produkterna under lördagen. Jag tolkar det som att kunderna förstått att Singles Day inte är en shoppingdag enbart för singlar utan för alla, oavsett relationsstatus och även en dag då du kan passa på att handla till hemmet, säger Niclas Eriksson.

    MediaMarkt tog också Singles Day till Sverige i år, i form av en dag fylld med erbjudanden både online och i varuhus.

    – Vi ser Singles Day som ett utmärkt tillfälle att med glimten i ögat lyfta konkurrenskraftiga kampanjerbjudanden som tilltalar elektronikälskare, oavsett relationsstatus. Medan Black Friday och Cyber Monday brukar markera startskottet för julhandeln där de flesta handlar julklappar till nära och kära, så är Singles Day snarare ett tillfälle att unna sig själv något, säger Mia Lund Hanusek, Marknadsdirektör på MediaMarkt Sverige.

  • Årets Julklapp – hur gick det sedan?
    2017-12-07

    HUI Research utsåg tisdagen 21 november Årets julklapp för trettionde året i rad, och i år blev det elcykeln. HUI:s motivering till Årets julklapp 2017: Årets julklapp 2017 – elcykeln – speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm.

    MediaMarkt berättade dagen innan utnämningen att sju av de senaste tio åren har hemelektronik utsetts till Årets julklapp av HUI, och att i år toppade produkter som trådlösa hörlurar, smarta högtalare och drönare spelbolagens listor över vad som förväntades kamma hem titeln.

    För snart 30 år sedan (1988) lanserade HUI utmärkelsen “Årets julklapp”. 1988 var det bakmaskinen som tog hem titeln. Ett antal julklappar har hunnit avverkas sedan dess men faktum är att listan över Årets julklappar har dominerats av hemelektronik.

    Men hur pricksäkra är HUI:s prognoser? MediaMarkt har tittat närmare på hur det har gått för Årets julklappar under de senaste åren för att se om utmärkelsen har speglat konsumenternas inköpsbeteende under julhandeln.

    – Vi kan se att HUI verkligen slog huvudet på spiken när de utsåg aktivitetsarmbandet till Årets julklapp 2014. Det året såg vi att försäljningen av aktivitetsarmband inför jul tiodubblades jämfört med tidigare månader 2014. Aktivitetsarmbandet speglade verkligen tidsandan, 2014 var året där det var mer fokus än på länge på välbefinnande, det var otroligt många som började löpträna exempelvis, säger Per Kaufmann, vd MediaMarkt Sverige.

    Råsaftcentrifugen och robotdammsugaren som utsågs till Årets julklapp 2013 respektive 2015 upplevde ett något mer blygsamt uppsving inför jul, där tredubblades försäljningen under november och december jämfört med månaderna innan (2013 och 2015). Robotdammsugaren var av försäljningssiffrorna att döma dock en mer än dubbelt så populär julklapp år 2015 jämfört med julen året innan.

    VR-glasögonen som förra året (2016) kammade hem titeln fick en rykande åtgång när Sony lanserade sina VR-glasögon till PlayStation förra hösten.

    – Vi fick en leverans med VR-glasögon till PlayStation och de sålde slut på direkten. Så fort vi fick en ny leverans sålde de slut, efterfrågan överträffade tillgången och jag tror att det beror på att det var den första konsumentprodukten till rimligt pris inom den här kategorin, säger Per Kaufmann.

    Årets julklapp utsedd av HUI 2007-2017
    2007 GPS-mottagaren
    2008 En upplevelse
    2009 Spikmattan
    2010 Surfplattan
    2011 Den färdigpackade matkassen
    2012 Hörlurarna
    2013 Råsaftcentrifugen
    2014 Aktivitetsarmbandet
    2015 Robotdammsugaren
    2016 VR-glasögonen
    2017 Elcykeln

  • SnabbIndex för oktober
    2017-11-07

    Snabbindex för elektronikbranschen visar en svagare försäljning under oktober. Den ackumulerade försäljningen under årets första tio månader ligger ändock 4 procent högre än under motsvarande period förra året. Försäljningen av TV-skärmar backade i samtliga kategorier under oktober. Även mobiltelefoner och IT-produkter hade en svag månad. Ackumulerat under året visar ett flertal produktkategorier positiva siffror. Till exempel har spelkonsoler och actionkameror sålt bra under 2017.

    SnabbIndex finner du här.

  • ElektronikBranschens Eftermarknadsutbildning
    2017-10-10

    Nu finns ElektronikBranschens Eftermarknadsutbildning (som tagits fram till de som säljer hemelektronik, vitvaror, mobiltelefoner och IT-produkter till konsumenter) tillgänglig på nätet.

    www.ebutbildning.hemsida24.se finns sedan slutet av 2014 ”ElektronikBranschens Produktförsäkringsutbildning” – en utbildning i fyra delar där man måste svara på åtta frågor för att komma vidare. Nu finns på samma hemsida även ”ElektronikBranschens Eftermarknadsutbildning”- en utbildning i fem delar med 23 videoklipp och frågor man måste svara på för att komma vidare.

    Utbildningen täcker de kunskaper som är nödvändiga för att sedan genomföra det prov som ger ett intyg på att man har de rätta kunskaperna inom konsumenträtt. Man ska ha lärt sig om skillnaden mellan reklamation och garanti, vad som är att se som ett ursprungligt fel etcetera. Man kommer även ha blivit väl insatt i olika typiska situationer som är vanligt förekommande inom branschen.

  • Förhandlingar med Copyswede
    2017-10-10

    ElektronikBranschen leder förhandlingarna med Copyswede, men hela branschen är delaktiga i arbetet, till exempel IT&Telekomföretagen och ett flertal PC-företag. Branschen och Copyswede hade inte haft kontakt under några år innan denna runda av förhandlingar började för cirka ett år sedan. Det senaste året har parterna förhandlat om såväl de historiska krav Copyswede anser sig ha på branschens företag, som framtida avgiftsnivåer. Parterna har dock hittills inte kunnat enas om några delar av detta och förhandlingarna fortsätter.

    Parallellt med dessa förhandlingar pågår ett flertal rättsprocesser mellan Copyswede och marknadens företag. Bland annat väntar vi på en muntlig förhandling och avgörande i Högsta Domstolen i en process mot Sony Mobile. HD har i det målet avvisat en begäran om förhandsbesked från EU-domstolen. Även slutligt avgörande i processen mot Telia för import av iPhones inväntas.

    Dessutom verkar ElektronikBranschen för att lagstiftaren ska se över lagstiftningen på området. Ett flertal möten med riksdag och regering har genomförts och ytterligare planeras.